• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Bayburt
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Bayburt
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

AĞIZDAN AĞIZA PAZARLAMANIN PAZARLAMA ARAÇLARI İÇERİSİNDEKİ ÖNEMİ VE SATIN ALMA DAVRANIŞLARINI ŞEKİLLENDİRMESİNE YÖNELİK BİR UYGULAMA

Date

2018

Author

Göktaş, Bora
Tarakçı, İnci Erdoğan

Metadata

Show full item record

Abstract

Pazarlama günümüz işletmecilik dünyasında vazgeçilmez bir işletme fonksiyonudur. Pazarlama vazgeçilmez birişletme fonksiyonu olmanın ötesinde, tüm insanlar için (bu insanlar farkında olsun ya da olmasın) hayatınmerkezinde bir faaliyettir. Biz insanlar kılığımız- kıyafetimizle, oluşturduğumuz tarzımızla diğer insanlar üzerindeolumlu, güçlü bir etki bırakmak isteriz. İşletmeler de pazarlama ile tüketiciler üzerinde güçlü bir etki bırakmakistemekte ve bunun için de çeşitli pazarlama faaliyetleri yürütmektedirler. Ancak bir pazarlama yöntemi var kiişletmenin denetimi dışındadır. Bu yöntem ağızdan ağıza pazarlamadır. Ağızdan ağıza pazarlama ile kişiler bir ürünya da marka hakkında çevresindeki insanlara görüşlerini gayrı resmi bir ortamda (çay sohbetleri, kadınların altıngünleri, yolda denk gelindiğinde v.s) söylemektedir ve bu söylemler ile o ürün ya da marka ile ilgili olarak diğerinsanları etkileyebilmektedirler. Tüketiciler de böyle bir durumda o ürün ya da markayı kullanma konusunda biryargıya varabilmektedir. İşte eldeki bu araştırma ile ağızdan ağıza pazarlamanın diğer pazarlama araçlarına göreetki düzeyini ölçmek için ve tüketicilerin satın alma davranışlarını nasıl etkilediği, düşüncelerini nasılbiçimlendirebileceğine dair bir örnek uygulama ortaya koymak için gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarınabakıldığında tüketicilerin ağızdan ağıza pazarlama eylemlerinden oldukça etkilendiği görülmektedir. Bundandolayı da işletmelerin yapması gereken ürün ve markaları ile ilgili olarak ortamlarda olumlu konuşacak müşterikitlesini oluşturmaktır.
 
Marketing is an indispensable business function in today's business world. Beyond being an indispensablebusiness function, marketing is an activity in the center of life (whether or not these people are aware) for allpeople. We people want to have a positive, strong influence on other people with our costumes and the stylewe create. Businesses also want to have a strong impact on consumers with marketing methods and they carryout various marketing activities for this. However, there is a marketing method outside the control of theenterprise. This method is Word of Mouth marketing. With Word of Mouth Marketing, people tell other peopleabout a product or brand in an informal environment (tea conversations, women's golden days, when they meetthe road each other etc.) and they can influence other people in relation to that product or brand. Consumerscan also make a judgment on the use of that product or brand in such a case. This research was conducted tomeasure the impact level of Word of Mouth Marketing compared with other marketing tools and to show anexample application about how consumers influence purchasing behavior and how they can shape theirthoughts. When the results of the research are examined, it is seen that the consumers are quite affected by the word of Mouth Marketing actions. Therefore, it is necessary for businesses to establish a customer group thatwill talk positively about the their products and brands.1 , İnci ERDOĞAN TARAKÇI2
 

Source

Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi

Volume

53

Issue

3

URI

https://dx.doi.org/10.15659/3.sektor-sosyal-ekonomi.18.11.1027
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpBMU5qSTFOUT09
https://hdl.handle.net/20.500.12403/1375

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [330]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |
DSpace@Bayburt

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Bayburt University || OAI-PMH ||

Bayburt Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Bayburt, Turkey
If you find any errors in content, please contact: kutuphane@bayburt.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Bayburt by Bayburt University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License..

DSpace@Bayburt:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.