• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@Bayburt
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@Bayburt
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ÖĞRETMEN ADAYLARININ ANA DİLİ EĞİTİMİ SÜRECİNDE OKUMA BECERİSİNE İLİŞKİN ALGILARININ METAFORLAR ARACILIĞIYLA BELİRLENMESİ

Date

2018

Author

Bayram, Bora

Metadata

Show full item record

Abstract

Bu araştırmanın amacı, formasyon eğitimi alan Türk Dili veEdebiyatı öğretmen adaylarının okuma becerisine yönelik algılarınımetaforlararacılığıylabelirlemektir.Metaforlar,algılarınsomutlaştırılmasında önemli bir işleve sahiptir. Bundan dolayı benzetmeve betimlemeler vasıtasıyla neyin nasıl algılandığını bilmeye yardımcıolur. Nitekim öğretmen adaylarının okumaya yönelik hangi algılara sahipolduğunun bilinmesi, onların okuma çalışmalarından bağımsızdüşünemeyeceğimiz derslere ve öğrenciye yaklaşımı ile eğitim-öğretimfaaliyetlerini yönlendirecek bakış açılarını anlama konusunda yararsağlayacaktır. Olgu bilim desenine uygun olarak yürütülen araştırmanınçalışma grubunu 2017-2018 eğitim- öğretim yılı güz döneminde BayburtÜniversitesi’nde formasyon eğitimi alan Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenadayları oluşturmaktadır. Adayların okuma becerisiyle ilgili metaforlarıyarı yapılandırılmış bir form aracılığıyla belirlenmiştir. Formdaadaylardan “Okuma .... gibidir; çünkü ...” şeklinde boş bırakılmış üçcümleyitamamlamalarıistenmiştir.Araştırmanınverilerininçözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Ayrıca verileridesteklemesi açısından adayların cümlelerinden doğrudan alıntılaryapılarak betimsel analiz yönteminden de faydalanılmıştır. Araştırmasonucunda adayların en çok kullandıkları metaforların arkadaş,öğretmen, çikolata, su olduğu tespit edilmiştir. Adayların okuma yönelikolarak geliştirdiği 127 metafor; keşfetme, öğretme, kendini tanıma,iyileştirme, sürekli olma, yol gösterme, eğlendirme, düzen, kaçış, ihtiyaçve alışkanlık olmak üzere toplam 11 kavramsal kategori altındatoplanmıştır. Adayların en fazla keşfetme (f38, %29,92), en az isealışkanlık (f1, %0,78) kategorisinde metafor geliştirdiği tespit edilmiştir.
 
The purpose of this study is to determine the perceptions of the pre-service teachers in the department of Turkish Language and Literaturewho take pedagogical formation course about reading skills. Metaphorshas an important function in embodying the perceptions. Thus, they helpus know what something is and how it is understood with comparisonand descriptions. Therefore, knowing what perceptions the pre-serviceteachers have about reading will provide us a way to understand theperspectives that will direct the education activities and the courses andthe students that cannot be thought separate from reading activities. Thestudy group, which is conducted in accordance with the phenomenologydesign, consists of the pre-service teachers from the department ofTurkish Language and Literature who took pedagogical formation inBayburt University during the fall semester of 2017-2018 academic year.The perceptions of the pre-service teachers about reading skills weredetermined with a semi-structured form. They were asked to completethree sentences like “Reading is like..........; because ..........”. Contentanalysis was used in the analysis of the data of the study. Direct citationsfrom the sentences of the pre-service teachers were given to support thedata and descriptive analysis was also used. As a result of the study, themetaphors that the pre-service used the most are determined as follows:friend, teacher, chocolate, water. 127 metaphors that the pre-serviceteachers developed were collected under 11 conceptual categories asdiscovering, teaching, knowing yourself, improvement, continuity,guidance, entertaining, order, escaping, need and habit. It was determinedthat the pre-service teachers developed metaphors the most under thecategory of discovering (f38, %29,92) and the least under the category ofhabit (f1, %0,78).
 

Source

Turkish Studies (Elektronik)

Volume

13

Issue

4

URI

https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13102
http://www.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TXpBek9UVXdNQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12403/1502

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [330]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |
DSpace@Bayburt

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Bayburt University || OAI-PMH ||

Bayburt Üniversitesi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı, Bayburt, Turkey
If you find any errors in content, please contact: kutuphane@bayburt.edu.tr

Creative Commons License
DSpace@Bayburt by Bayburt University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported License..

DSpace@Bayburt:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.