Türkiye’nin yaş sebze ve meyve ihracatını etkileyen faktörler: Bir çekim modeli analizi
Künye
Y. O. ARİ and R. SAYAR, “Türkiye xxnin yaş sebze ve meyve ihracatını etkileyen faktörler Bir çekim modeli analizi,” Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, pp. 83–89, Nov. 2020.Özet
Bu makale, çekim modelini kullanarak Türkiye'den yapılan taze meyve ve sebze ihracatının etkilendiği faktörleri incelemektedir.
Türkiye'den en fazla taze meyve ve sebze ithal eden 10 ülke için (2007-2018) dönemini kapsayan yıllık zaman serisi verileri kullanılmıştır.
Model tahmininde, klasik tahminciler yerine GMM EGLS tahmincisi kullanılmıştır. Ampirik sonuçlar göstermektedir ki, ithalatçı ülkelerin
GSYİH’si Türkiye'nin meyve ve sebze ihracatını olumlu etkilerken, meyve ve sebzelerin dayanıklılığından kaynaklanan ulaşım koşullarındaki
zorluklar nedeniyle Türkiye ile bu ülkeler arasındaki mesafeden olumsuz etkilenmektedir. Çalışmada aynı zamanda AB'ye üye bir devlet
olmanın meyve ve sebze ihracatını olumsuz etkilediği, ithalatçı ülkenin toplam nüfusu içinde Müslüman nüfusun % 4’ten-fazla olmasının ise
meyve ve sebze ihracatını olumlu etkilediği sonucuna varılmıştır. Bu sonuç helal gıda anlayışının dünyada arttığının bir göstergesi olabilir.
Ayrıca, AB ülkelerindeki yüksek rekabet nedeniyle, Türkiye’nin bu ülkelere olan ihracatının da olumsuz etkilendiği sonucuna varılmıştır.
Kaynak
Sosyal Bilimler Araştırmaları DergisiSayı
sonbahar özel sayısıBağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1152853https://hdl.handle.net/20.500.12403/2167