Yazar "Bulut, Ayhan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 13 / 13
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 7. SINIF TÜRKÇE DERSİNDE UYGULANAN AKTİF ÖĞRENME MODELİNİN ÖĞRENCİLERİN ELEŞTİREL DÜŞÜNME EĞİLİMLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ(2019) Bulut, Ayhan; Dursun, FevziAraştırmanın amacı 7.sınıf Türkçe dersinde uygulanan aktif öğrenme modelininöğrencilerin eleştirel düşünme eğilimleri üzerindeki etkilerini belirlemektir. Araştırmanınçalışma grubunu Erzurum da 2016-2017 eğitim öğretim yılında yedinci sınıfa devam eden59 öğrenci oluşturmaktadır. Bu öğrencilerden 29 öğrenci deney grubunu; 30-öğrenci dekontrol grubunu oluşturmaktır. Araştırmada deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırmadadeneysel araştırma modellerinden ön test son test kontrol gruplu deneysel desenkullanılmıştır. Araştırmada ulaşılmak istenen verileri toplamak için Giancarlo, Blohm veUrdan (2004) tarafından geliştirilen, Özdemir (2006) tarafından Türkçeye uyarlananöğrencilerin eleştirel düşünme eğilimlerini ölçmek için geliştirilen Kaliforniya ZihinselGüdülenme Ölçeği kullanılmış ve bu ölçek deney ve kontrol grubuna ön test ve son testolarak uygulanmıştır.Öğe Aktif Öğrenme Modelinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri Üzerindeki Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri(2019) Dursun, Fevzi; Bulut, AyhanAraştırmanın amacı aktif öğrenme modeline göre işlenen Türkçe derslerinin eleştirel düşünme eğilimleri üzerindeki etkisinibelirlemektir. Bu araştırma aktif öğrenme modelleriyle planlanan 7. sınıf Türkçe derslerinin öğrencilerin eleştirel düşünme eğilimleriüzerindeki etkileri araştıran deneysel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu Erzurum da 2016-2017 eğitim öğretim yılındayedinci sınıfa devam eden 59 öğrenci oluşturmaktadır. Bu öğrencilerden 29 öğrenci deney grubunu; 30 öğrenci de kontrol grubunuoluşturmaktır. Deney grubundan 29 öğrencinin her biri ile yarı yapılandırılmış görüşme formu yardımıyla bireysel görüşmeleryapılmıştır. Aynı süreç uygulama öğretmenine yönelik olarak hazırlanan görüşme formu kullanılarak tekrarlanmıştır. Araştırma sürecihaftada 2 ders saati olmak üzere toplam 10 hafta sürmüştür. Öğretmen ve öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıylayapılan görüşmelerin analizinde içerik analizi ve betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Öğrenci ve öğretmenlerle yapılan bireyselgörüşmeler analiz edildiğinde öğrencilerin ve uygulama öğretmeninin aktif öğrenme modeli kullanılarak işledikleri Türkçe derslerinineleştirel düşünme eğilimlerini çeşitli açılardan olumlu yönde etkilediğini ifade ettikleri belirlenmiştir.Öğe Atasözü ve Deyimlerin Çoklu Ortam Materyalleriyle Somutlaştırılmasının Okul Öncesi Eğitime Etkisi(2020) Kaban, Abdullatif; Bulut, AyhanBu araştırma, okul öncesi eğitim döneminde çocuklara atasözü ve deyimleri öğretmede öğretmenlerinçoklu ortam materyallerinden yararlanmasının çocuklardaki atasözü ve deyimlerle ilgili öğrenme düzeylerini ne yönde etkileyeceğini belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu araştırma uygulamalı betimsel bir çalışmadır. Araştırma kapsamında nitel veri toplama yöntemlerinden biri olan odak grup görüşmesi yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırma 2019-2020 eğitim öğretim yılının ilk yarısında Erzurum il merkezindeokul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 60-69 aylık yaş aralığına sahip 10 çocuğun katılımı ilegerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında veriler odak grup görüşmesiyle toplanmıştır. Odak grup görüşmesinde çocuklara atasözleri ve deyimleri anlatan çoklu ortam videoları izletilerek bir etkinlik yapılmıştır. Görüşme esnasında veri toplama aracı olarak sekizer atasözü ve deyimden oluşan soruların bulunduğu yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Çocuklara etkinlik öncesinde ve sonrasında sorulan sorular ile bu atasözleri ve deyimlerden ne anladığı ölçülmüştür. Araştırma kapsamına giren atasözleri ve deyimlere ait veriler ayrı ayrı başlıklar halinde incelenmiştir. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak atasözleri ve deyimlerin okul öncesi eğitim dönemindeçocuklara öğretmenler tarafından çoklu ortam materyalleri kullanılarak öğretilmesi onların atasözlerive deyimleri daha iyi anlamalarını sağladığı, öğrenmelerini kolaylaştırdığı belirlenmiştir.Öğe Measurement of Classroom Management Skills: A Cross Sectional Study on Preschool Teachers(2020) Bulut, AyhanThis research, which aims to examine the classroom management skillsof preschool teachers with cross-sectional screening method, is adescriptive study. Typical case sampling method, one of the purposefulsampling methods, was used in the research. According to this study,110 pre-school teachers, who are working in schools close to the cityaverage level, class sizes, parents' socio-economic status and educationlevels in Erzurum province participated in the study in the spring termof 2018-2019 academic year. In the study “personal information formand classroom management skill level scale” was used as datacollection tool. Descriptive and predictive statistics were used toanalyze the data. As a result, it was found that the classroommanagement skills of preschool teachers did not differ significantlyaccording to the age, position, education level, income level and age ofthe students in the classroom. However, it was determined thatpreschool teachers' classroom management skills differed significantlyaccording to their marital status, professional seniority and the numberof students in the classroom.Öğe Okul Öncesi Eğitim Paydaşlarının Çocuk Haklarına İlişkin Tutumlarının İncelenmesi(2020) Bulut, AyhanBu araştırmanın amacı; okul öncesi öğretmen adaylarının, okul öncesi öğretmenlerinin ve şu anda okul öncesi eğitimde öğrencisi bulunan velilerin çocuk haklarına ilişkin tutumlarını tespit etmek ve varsa çocuk haklarına ilişkin tutumları arasındaki farklılığı ortaya çıkarmaktır. Bu araştırmada nicel araştırmaya dayalı tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırma verileri 2019-2020 eğitim öğretim yılı bahar döneminde eğitim kurumlarının yüz yüze eğitime devam ettiği süreçte toplanmıştır. Bu süreçte Erzurum ili merkez ilçelerinde okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan 71 okul öncesi öğretmeni, Bayburt Üniversitesinde ve Tokat Gazi Osmanpaşa Üniversitesi okul öncesi öğretmenliği lisans eğitimi alan 97 okul öncesi öğretmen adayı oluşturmuştur. Ayrıca Erzurum, İstanbul, İzmir, Ankara, Adana, Malatya ve Erzincan illerinde çocukları okul öncesi eğitim kurumlarına gönderen 245 veli araştırmanın örneklem grubunda yer almışlardır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacının kendisi tarafından geliştirilen “Demografik Bilgi Toplama Formu” ile Karaman-Kepenekçi (2006) tarafından geliştirilen “Çocuk Haklarına İlişkin Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen diğer bir sonuca göre okul öncesi öğretmen adaylarının, okul öncesi öğretmenlerinin ve velilerin çocuk haklarına ilişkin tutum ölçeğinden aldıkları (ÇHTÖ) puanların ortalamaları arasında anlamlı fark olduğu belirlenmiştir.Öğe Okul Öncesi Eğitime Başlangıçta Yaşanılan Uyum Sürecine İlişkin Ebeveynlerin Görüşleri(2019) Bulut, AyhanBu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitime başlangıçta yaşanılan uyum sürecine ilişkin ebeveynlerin görüşlerini belirlemektir. Bu araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018/2019 eğitim öğretim yılında Erzurum iline bağlı üç merkez ilçede, çocukları okul öncesi eğitim kurumlarına ilk defa başlayan ve devam eden 36-48 aylık yaş aralığına sahip çocukların ebeveynleri arasından gönüllü olarak çalışmaya destek vermek isteyenlerden oluşturulmuştur. Bu araştırma örnekleminin otuz üçünü bayan ve yedisini erkek olmak üzere toplam kırk ebeveyn oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama sürecinde araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, ebeveynlerin okula uyum sürecinde yaşadıklarına ilişkin olarak en çok çocuklarının ayrılık kaygısı içerisinde olduklarını ve okula gitmek istemediklerini belirtmişlerdir. Aynı süreçte çocuklarının öğretmeniyle yakın iletişim içerisinde olduklarını, çocuklarının okula alışıncaya kadar okulda onunla birlikte kaldıklarını ifade etmişlerdir. Bununla birlikte çocuklarını bu dönemde sık sık ziyaret ettiklerini, kendilerini sorguladıklarını ve süreç boyunca gergin olduklarını belirtmişlerdir. Ebeveynler aynı süreçle ilgili olarak çocuklarının öğretmeniyle ve okul yönetimleriyle iletişimlerini olumlu cümlelerle ifade ederken okul rehberlik servislerinden konuyla ilgili daha fazla destek beklediklerini ifade etmişlerdir. Ayrıca ebeveynler bu süreci yaşayacak olan diğer ailelere süreç boyunca sabırlı ve kararlı olmalarını, ailenin bütün üyelerinin bu süreçte birlikte hareket etmesinin gerekliliğini vurgulamışlardır. Bununla birlikte çalışmaya katılan ebeveynlerin okul öncesi eğitimin zorunlu olması yönünde görüş bildirdikleri tespit edilmiştir. Araştırma bulguları literatüre dayandırılarak tartışılmış ve açıklanmaya çalışılmıştır.Öğe Okul Öncesi Öğrencilerinin Mekân Algısı ve Yön Becerilerine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi(2021) Değirmenci, Yavuz; Bulut, Ayhan; Kuzey, MemetOkul öncesi eğitim, bireylere eğitim ve öğretimle ilgili beceri, değer, uygulama veekinliklerin planlı bir şekilde kazandırılmaya başlandığı ilk dönem olarak ifade edilebilir. Bunedenle önemi her geçen gün farklı platformlarda dile getirilen okul öncesi eğimle ilgiliçalışmalar da giderek artmaktadır. Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönemde öğrenimgören öğrencilerin mekân algısı ve yön becerilerine yönelik öğretmen görüşlerininincelenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum deseniyle tasarlanan buaraştırma 2019-2020 eğitim öğretim döneminde hâlihazırda görev yapan toplam 26 okul öncesiöğretmeni ile yürütülmüştür. Araştırmada elde edilen veriler yarı yapılandırılmış görüşmeformu ile toplanmış ve bu veriler betimsel analizine tabi tutularak değerlendirilmiştir.Araştırmada elde edilen bulgulara göre, mekân algısı ve yön becerilerine yönelik okul öncesiöğretmenleri çeşitli kavram ve beceriler kazandırdıkları, bunları kazandırırken farklı yöntem,teknik, uygulama ve etkinlikler kullandıkları, bazı kavramların öğretilmesinde çeşitlinedenlerden dolayı zorluklar yaşadıkları ve son olarak bunlara ilişkin bazı çözüm önerilerisundukları görülmüştür.Öğe Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Kitap Okuma Alışkanlıklarının Eleştirel DüşünmeBecerileri Üzerindeki Etkisi(2020) Bulut, AyhanBu araştırmanın amacı, okul öncesi öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlıklarının eleştirel düşünme becerileri üzerindeki etkisini incelemektir. Bu araştırmada nicel araştırmaya dayalı ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmayla ilgili olarak Bayburt Üniversitesi Etik Kurul’undan 12.03.2020 tarihli ve 79126184-050.99/E. 6399 sayılı yazıya istinaden etik kurul izin onayı alınmıştır. Araştırmada kullanılan ölçekler, elektronik ortama aktarılarak örneklemde yer alan üniversitelerin okul öncesi öğretmenliği bölümünde lisans eğitimi alan ve araştırmaya gönüllü olarak katılmak isteyen öğretmen adaylarına sunulmuş (googledriver)https://forms.gle/xtLBaqJZJDA44YAr8linki üzerinden bu formları doldurmaları istenmiştir. Bu araştırmanın örneklemini araştırmaya gönüllü olarak destek vermek isteyen; Türkiyenin çeşitli üniversitelerinde okul öncesi öğretmenliği alanında lisans eğitimini sürdüren 357 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kitap Okuma Alışkanlığına Yönelik Tutum Ölçeği” ve “Eleştirel Düşünme Becerisi Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin istatistiksel analizi için SPSS 22.00 programı kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda araştırma verilerinin normal dağılım gösterdiği belirlenmiştir. Bu sonuçlardan yola çıkarak okul öncesi öğretmen adaylarının “Kitap Okumayı Artturmaya Yönelik Tutum Ölçeğinin” alt boyutlarındanaldıkları puanlarla “Eletirel Düşünme Eğilimi Ölçeğinden” aldıkları puanlar hesaplanmıştır. Daha sonra bu ölçekler arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmak için pearson momentler çarpımı korelasyon analizine ve bu ölçeklerin birbirini yordamasına ilişkin lineer regresyon analizi yapılmıştır. Yapılan bu analiz sonucunda, kitap okuma alışkanlığına yönelik tutumlar ile eleştirel düşünme becerisi arasında doğru yönde anlamlı ilişkilerin olduğu tespit edilmiştir.Öğe Okul Öncesi Öğretmenlerinin Derslerinde Kullandıkları Öğretim Yöntem Ve Tekniklere İlişkin Görüşleri(2020) Bulut, AyhanBu araştırma okul öncesi öğretmenlerinin öğrenme ve öğretme sürecinde eğitsel etkinlikleri uygularkenkullandıkları öğretim yöntem ve teknikler ile bu uygulamaları yerine getirirken karşılaştıkları problemlereilişkin görüşlerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın evrenini Erzurum ili merkez ilçelerinde görevyapan okul öncesi öğretmenleri oluşturmaktadır. Ayrıca bu araştırmada amaçlı örneklem yöntemlerinden tipikdurum örneklemesi yöntemi kullanılmıştır. Evren çok geniş olduğundan evrenden tipik durum örneklemesiyöntemi ile 2018/2019 eğitim öğretim yılında görev yapan ve araştırmaya gönüllü olarak destek vermek isteyen45 okul öncesi öğretmeni örneklem olarak seçilmiştir. Araştırma süreci nitel araştırma yöntemlerinden durumçalışması deseninde tasarlanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi ve betimsel analiz yöntemikullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre okul öncesi öğretmenlerinin öğrenme sürecinde etkinlikleriuygularken en çok kullandıkları öğretim yöntem ve tekniğinin gösterip yaptırmak olduğunu belirtmişlerdir.Öte yandan okul öncesi öğretmenleri etkinliklerde kullandıkları öğretim yöntem ve tekniğini seçerken en çokçocukların hazır bulunuşluk seviyelerine dikkat ettiklerini ifade etmişlerdir. Ayrıca öğrenme sürecindekullandıkları öğretim yöntem ve tekniklerinin kendileri açısından öğrenmeyi kolaylaştırdığını ifade etmişlerdir.Bununla birlikte okul öncesi öğretmenleri öğrenme sürecinde etkinlikleri uygularken kullandıkları öğretimyöntem ve teknikleri seçerken kendilerini en çok sınıfların kalabalık olmasının ve buna bağlı olarak çocuklardameydana gelen dikkat dağınıklıklarının etkilediğini ifade etmişlerdir. Bu nedenlerden dolayı bazı etkinlikleriuygulamada zaman sıkıntısı yaşadıklarını belirtmişlerdir.Öğe Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sanat ve Yaratıcılık Kavramlarına İlişkin Algıları(2020) Bulut, AyhanBu araştırmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin sanat ve yaratıcılık kavramlarına ilişkingörüşlerini belirlenmektir. Araştırma nitel araştırmaya dayalı tipik durum desenindegerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu çalışmaya gönüllü olarak destek veren 40 okulöncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, okul öncesi öğretmenlerinsanat ve yaratıcılık kavramlarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi için geliştirilen görüşme formukullanılmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde içerik analizi ve betimsel analiz yaklaşımı birarada kullanılmıştır. Araştırma bulgularından elde edilen verilere göre okul öncesi öğretmenlerininöğrenme ortamında sanat ve yaratıcılıkla ilgili faaliyetler olarak, öğrencilerine en çok resim çizmeve boyama etkinlikleri yaptırdıkları belirlenmiştir. Okul öncesi öğretmenleri, öğrenme ortamındauyguladıkları sanatsal faaliyetlerin çocukların yaratıcılıkları üzerinde çoğunlukla, kendi bireyselyeteneklerinin farkına varmalarını sağladığını ifade etmişlerdir.Öğe PRE-SERVICE SCIENCE AND COMPUTER TEACHERS' VIEWS ON TEACHING PRACTICE COURSES(Sci Methodical Ctr-Sci Educologica, 2022) Bulut, Ayhan; Kaban, Abdullatif; Bilen, OmerThe Teaching Practice course taught in Education Faculties gives preservice teachers real experience before starting the profession. This study aims to examine the teaching practice courses in the undergraduate programs of education faculties by the views of pre-service science and computer teachers. 50 4th grade students, 25 from the science education department and 25 from the computer and instructional technology education department, participated in the study. Within the scope of the study, the data were collected through online interviews of approximately 30 minutes with the participants, and content analysis was made. According to the findings, pre-service teachers believe that teaching practice courses are insufficient to ensure active participation in lessons in terms of learning gains and content and that they lack a flexible structure that allows them to participate in classes at various grade levels. They also stated that the teaching practice course includes result-oriented measurement and evaluation activities. However, they underlined that the semesters and credits allocated to undergraduate teaching practice courses are insufficient. Furthermore, throughout the process, preservice teachers reported some communication and coordination issues in the teaching practice course. They suggested that every university with an education faculty should open practice schools that include all levels of compulsory education to overcome the challenges encountered during the process.Öğe Teacher opinions about children's awareness of zero-waste and recycling in the pre-school education years(Eskisehir Osmangazi University, 2020) Bulut, AyhanThe aim of this study is to encourage the development of pre-school teachers by raising their awareness about zero-waste and recycling activities. The need for this research is linked to the lack of prominence about the concept of zero-waste in pre-school programs in Turkey, and also the limited inclusion of opportunities for pre-school students to learn about recycling strategies. This research uses a qualitative design and adopts a case-study approach. The study group was purposefully sampled using criterion-sampling. Interviews were conducted with forty pre-school education teachers who volunteered to support the research, had at least five years experience, and had received training about zero-waste and recycling activities. The interviews with pre-school education teachers were conducted once and took approximately fifty minutes. Content analysis and descriptive analysis approaches were employed. The research findings were based on each interview question, and tables were created under five headings. Research findings indicate that most of the pre-school education teachers stated the children's awareness about zero-waste and recycling was insufficient during the pre-school education years. Teachers have stated that awareness about zero-waste and recycling can be enriched through the inclusion of specific content and the use of visual materials in pre-school education programs. Additionally, pre-school education teachers emphasized that using an educational game will make the learning process about zero-waste and recycling strategies more enjoyable and will also be the most suitable method in terms of the children's age and levels of development. On the other hand, teachers have stated that in order to raise children's awareness about zero-waste and recycling, there should be further studies conducted about how such awareness will contribute to the social and emotional development of children as well as studies about how children can learn-by-doing. © 2020, Eyup Artvinli.Öğe Teacher Opinions about Children’s Awareness of Zero-Waste and Recycling in the Pre-School Education Years(2020) Bulut, AyhanThe aim of this study is to encourage the development of pre-school teachers by raising their awareness about zero-waste and recycling activities. The need for this research is linked to the lack of prominence about the concept of zero-waste in pre-school programs in Turkey, and also the limited inclusion of opportunities for pre-school students to learn about recycling strategies. This research uses a qualitative design and adopts a case-study approach. The study group was purposefully sampled using criterion-sampling. Interviews were conducted with forty pre-school education teachers who volunteered to support the research, had at least five years experience, and had received training about zero-waste and recycling activities. The interviews with pre-school education teachers were conducted once and took approximately fifty minutes. Content analysis and descriptive analysis approaches were employed. The research findings were based on each interview question, and tables were created under five headings. Research findings indicate that most of the pre-school education teachers stated the children’s awareness about zero-waste and recycling was insufficient during the pre-school education years. Teachers have stated that awareness about zero-waste and recyclingcan be enriched through the inclusion of specific content and the use of visual materials in pre-school education programs. Additionally, pre-school education teachers emphasized that using an educational game will make the learning process about zero-waste and recycling strategies more enjoyable and will also be the most suitable method in terms of the children’s age and levels of development. On the other hand, teachers have stated that in order to raise children’s awareness about zero-waste and recycling, there should be further studies conducted about how such awareness will contribute to the social and emotional development of children as well as studies about how children can learn-by-doing.