Yazar "Değirmenci, Yavuz" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 9 / 9
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 4. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE COĞRAFYA KONULARININ ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ(2019) Değirmenci, YavuzCoğrafya, içeriği, konusu ve inceleme alanları açısından doğa bilimleri, sosyal ve beşeri bilimlerle yakından ilişkili olan multidisipliner bir bilim olarak tanımlanır. Bununla birlikte bazı konuları temel eğitim düzeyinden başlayarak eğitimin diğer kademelerinde de yer alan coğrafya bilimi, ezberci, soyut kavramlar içerdiği ve yer yer sıkıcı bir niteliğe sahip olduğu şeklinde eleştirilere maruz kalmıştır. Ancak bireylere coğrafi bilinç, günlük yaşam becerileri ve küresel bir bakış açısı kazandırmada etkili olan coğrafya bilimi önemini her zaman korumuştur. Bu araştırmanın amacı, 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde yer alan bazı coğrafya konularının öğretiminin öğretmen görüşlerine göre incelenmesidir. Nitel olarak tasarlanan bu çalışmada durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2018-2019 eğitim-öğretim yılında halen görevde bulunan ve 4. sınıf sosyal bilgiler dersini yürütmüş 27 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formuyla elde edilmiş, veriler içerik analizi ve betimsel analiz teknikleri kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmada ulaşılan bulgulara göre, sosyal bilgiler dersinde coğrafya konularının öğretilmesine yönelik öğrenci başarısını etkileyen çeşitli olumlu ve olumsuz faktörlerin olduğu, yöntem ve teknik olarak genellikle düz anlatım ve soru-cevapların tercih edildiği, araç-gereç ve materyal olarak harita ve model kürelerin kullanıldığı tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenler bazı coğrafi kavram ve konuların öğretilmesinde ise çeşitli zorluklar yaşadıklarını belirtmişlerdir.Öğe COĞRAFYA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINDA DOĞAL AFETLER(2013) Değirmenci, Yavuz; İlter, İlhanYaşadığımız dünyanın bir gerçeği olan afetler, toplumları ve çevreyi her türlü açıdan etkilemektedir. Dünyanın farklı yerlerinde farklı zaman ve türlerde yaşanan bu afetler; psikolojik, sosyal, ekonomik ve kültürel yönden insanların yaşamını etkilemektedir. Bilindiği üzere ülkemiz doğal afetler açısından son derece riskli bir yapıdadır. Türkiye'nin, bulunduğu coğrafi konum itibariyle deprem kuşakları üzerinde bulunması ülkemizde sık sık depremlerin yaşanmasına neden olmaktadır. Bunun yanında yeryüzü çeşitliliği, farklı iklimlerin ve ekstrem durumları yaşanması, bu konuda afet bilincinin ve afet eğitiminin yeterli düzeyde olmaması ülkemizdeki afetlerin etkisini artırmaktadır. Afet bilinci ve afet eğitimi, çevreye duyarlı ve çevreyle uyumlu insan profilinin oluşmasında eğitimin ve eğitim programlarının büyük rolü vardır. Bu açıdan bakıldığında; coğrafya dersi, çevreyi tanıyan, sorumluluklarının ve sınırlarının farkında olan, doğal afet bilincine sahip bireylerin yetişmesi açısından önemli bir derstir. Bu araştırmanın amacı da Coğrafya Dersi Öğretim Programında; Doğal Afetlere ilişkin öğrenme alanlarının, kazanımların, etkinliklerin, becerilerin, değerlerin (kişisel niteliklerin), ölçme ve değerlendirme tekniklerine ne düzeyde yer verildiğini belirlemektir. Doküman analizi inceleme yönteminin kullanıldığı bu araştırmada, uygulanmakta olan Coğrafya Dersi Öğretim Programı temel alınarak programda Doğal Afetlere ilişkin doğrudan ve dolaylı olabilecek ifadeler aranmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda doğal afetlere ilişkin kazanımlara her sınıf düzeyinde yer verildiği görülmüştür. Bu kazanımların en çok 9. Sınıf düzeyinde olduğu (f24) ve en az ise 12. Sınıf düzeyinde olduğu (f22) tespit edilmiştir. Kazanımların öğrenme alanlarına göre dağılımı incelendiğinde ise "çevre ve toplum" öğrenme alanında yoğunluk kazanmış, "küresel ortam: bölgeler ve ülkeler" öğrenme alnında ise bu oranın daha az olduğu görülmüştür.Öğe Coğrafya Öğretmenlerinin İyi Öğretim Anlayışlarının İncelenmesi(2019) Değirmenci, YavuzBu araştırmanın amacı, ortaöğretimde görev yapan coğrafyaöğretmenlerinin kendi görüş, düşünceleri ve deneyimleridoğrultusunda iyi öğretim anlayışlarının incelenmesidir. Buamaç kapsamında hâlihazırda görev yapan coğrafya öğretmenlerinin iyi ve ektili öğretim anlayışlarının neler olduğu, kendibakış açılarından iyi öğretimi nasıl gördükleri, iyi ve etkili öğretimadına öğrencileriyle ne tür uygulama ve etkinlikler yaptıklarıbelirlenmeye çalışılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerindenolgubilim (fenomenoloji) deseni ile tasarlanan bu araştırmatoplam 14 coğrafya öğretmeni ile yürütülmüştür. Araştırmasonucunda elde edilen bulgulara göre, coğrafya öğretmenlerininmevcut öğretim anlayışları öğrenci merkezli, yapılandırmacı veyaparak yaşayarak öğretim yaklaşımı şeklindedir. Ayrıcaöğretmenlerin, iyi öğretimi desteklemek adına genellikleöğrencileri etkin ve aktif kılan uygulamalara yer verdikleri tespitedilmiştir. Bununla birlikte coğrafya öğretmenlerinin öğretimsürecinde geleneksel metotlara da başvurdukları görülmüştür.Öğe Examination of Main Trends in Geographical Education Research in Turkey(2018) Değirmenci, YavuzThe main purpose of the present study is to examine the main tendencies of the articles published in thefield of geography education between the years of 2008 and 2018 in Turkey. Within the scope of thispurpose, this study examined the subject fields, research methods, data collection tools, data analysistechniques and sampling methods used in the geography education studies in the journals scanned bythe SSCI, ESCI and ULAKBIM social sciences databases in Turkey. The study used the documentanalysis method, one of the qualitative research methods. The study evaluated 224 articles determinedaccording to the purposeful sampling method from the related databases by using the GeographyEducation Article Classification Form (GEACF) and then analyzed the obtained pieces of data byusing the content analysis method and finally made some interpretations. According to the findings ofthe study, in the last ten years in Turkey, the highest number of articles were published in 2010 (n33)and the lowest number of articles were published in 2017 (n13). It was also observed that, in the fieldof geography education, the highest number of articles were published in the Marmara GeographyJournal; however, in the journals scanned in SSCI, a total of (n17) articles were published in the lastten years. Moreover, the studies were also determined to show more interest in the subject areas ofteacher training and learning/teaching; questionnaires and scales were generally used as a datacollection tool; the frequency/percentage and content analysis methods were preferred in the analysisof data; quantitative and qualitative methods were generally used in studies on geography education;on the contrary, mixed methods were less frequently used.Öğe EXAMINATION OF TEACHER CANDIDATES' PERCEPTION OF TOURISTS(2021) Değirmenci, YavuzIn today's world, tourism is one of the areas that both countries and individuals are interested in.While tourism offers opportunities to countries in various aspects primarily in economic terms, it has always been an area of interest for individuals as well. The most important actors in this area are undoubtedly individuals, in other terms, tourists. On the other hand, individuals' perception of tourists, who are in interaction with nature, the environment and local elements, is considered to be of importance and it isthought that this perception may affect tourism activities in various terms. Therefore, the present study aims to examine the tourist perceptions of teacher candidates who took tourism classes during their undergraduate education. The study was carried out with 142 teacher candidates studying in the Department of Social Studies Teaching inthe Faculty of Education at a state university in Turkey in the spring semester of the 2019-2020 academic year. The qualitative phenomenology design was used in the study. The views and thoughts of the study group regarding the perception of tourists werecollected through an interview form consisting of a single sentence. The content analysis technique was used in the analysis of data. According to the findings obtained from the study, the participants produced a total of 75 valid metaphors related to theconcept of tourist. These metaphors were categorized based on their common properties (n=5). As a result of the study, it was determined that the highest frequency of metaphors related to the concept of tourist was produced under the category \"tourist as an economic element\" (n=43). Additionally, it was observed that the participants mostly associated tourists with metaphors such as money, bird, foreign currency, curious child and guest.Öğe Öğretmen Adaylarının Etkin Vatandaşlık Algılarının İncelenmesi(2019) Değirmenci, Yavuz; Eskici, BurakBu araştırmanın amacı sınıf öğretmeni adaylarının günümüzde popülerliği ve önemi her geçen gün artan etkin vatandaşlık kavramına ilişkin algılarını incelemektir. Araştırma, 2016-2017 eğitim öğretim yılının güz döneminde öğrenim gören, 82’si kız ve 56’sı erkek olmak üzere toplam 138 sınıf öğretmeni adayı ile yürütülmüştür. Çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunun etkin vatandaşlık kavramıyla ilgili görüş ve düşünceleri tek cümleden oluşan bir görüşme formuyla toplanmıştır. Verilerin analizinde ise içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğretmen adayları etkin vatandaşlık kavramına yönelik toplam 78 farklı ve geçerli metafor üretmişlerdir. Bu metaforlar ortak özelliklerine göre (n=7) farklı kategori altında toplanmıştır. Araştırma sonucuna göre etkin vatandaşlık kavramıyla ilgili metaforların daha çok “sosyal sorumluluğu yüksek olarak etkili vatandaşlık” kategorisinde yer aldığı tespit edilmiştir. Ayrıca katılımcıların bu kavrama yönelik en çok tercih ettiği metaforlar ise sorumluluk sahibi kişi, arı, ağaç, su, elmas, karınca, öğretmen ve tohum metaforları olmuştur.Öğe Okul Öncesi Öğrencilerinin Mekân Algısı ve Yön Becerilerine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi(2021) Değirmenci, Yavuz; Bulut, Ayhan; Kuzey, MemetOkul öncesi eğitim, bireylere eğitim ve öğretimle ilgili beceri, değer, uygulama veekinliklerin planlı bir şekilde kazandırılmaya başlandığı ilk dönem olarak ifade edilebilir. Bunedenle önemi her geçen gün farklı platformlarda dile getirilen okul öncesi eğimle ilgiliçalışmalar da giderek artmaktadır. Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönemde öğrenimgören öğrencilerin mekân algısı ve yön becerilerine yönelik öğretmen görüşlerininincelenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum deseniyle tasarlanan buaraştırma 2019-2020 eğitim öğretim döneminde hâlihazırda görev yapan toplam 26 okul öncesiöğretmeni ile yürütülmüştür. Araştırmada elde edilen veriler yarı yapılandırılmış görüşmeformu ile toplanmış ve bu veriler betimsel analizine tabi tutularak değerlendirilmiştir.Araştırmada elde edilen bulgulara göre, mekân algısı ve yön becerilerine yönelik okul öncesiöğretmenleri çeşitli kavram ve beceriler kazandırdıkları, bunları kazandırırken farklı yöntem,teknik, uygulama ve etkinlikler kullandıkları, bazı kavramların öğretilmesinde çeşitlinedenlerden dolayı zorluklar yaşadıkları ve son olarak bunlara ilişkin bazı çözüm önerilerisundukları görülmüştür.Öğe SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA KADERDİR İFADESİNE İLİŞKİN ALGILARI: BİR OLGUBİLİM ARAŞTIRMASI(2022) Kuzey, Memet; Göçgen, Selçuk; Değirmenci, YavuzToplumlar, tarihsel olarak belirli bir coğrafya üzerinde yaşamlarını sürdürmüşler ve coğrafyadan etkilendikleri gibi yaşadıkları coğrafyayı da etkilemişlerdir. İnsanlar, coğrafya ile karşılıklı olarak etkileşimlerini ifade etmek için çeşitli kavramlar kullanmışlardır. Temelinde tecrübeye dayanan bu yargılardan biri de İbn-i Haldun’un coğrafya kaderdir ifadesidir. Coğrafya kaderdir, insan-mekân etkileşimine yönelik yaşamsal işlevi açıklayan bir ifade olarak görülmüştür. Bu çalışmanın amacı, sosyal bilgiler eğitimi anabilim dalında öğrenim gören öğretmen adaylarının coğrafya kaderdir ifadesine yönelik algılarını ortaya koymaktır. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden biri olan olgubilim kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu ise Bayburt Üniversitesi’nin Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı’nda 2020-2021 akademik yılında öğrenim gören 147 öğretmen adayından oluşmaktadır. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının coğrafya kaderdir ifadesine yönelik algıları yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Öğretmen adaylarından toplanan veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Katılımcıların coğrafya kaderdir ifadesine ilişkin toplam 75 farklı metafor ürettikleri görülmüştür. Bu metaforlar 6 farklı kategori altında sınıflandırılmıştır. Çalışma sonucunda öğretmen adayları coğrafya kaderdir ifadesini daha çok insan, aile, alın yazısı, anne-baba ve memleket metaforları ile ifade ettikleri belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının ürettikleri metaforlar, daha çok toplumsal ilişki alanı olarak coğrafya kaderdir kategorisi altında toplanmıştır. Öğretmen adayların ürettikleri metaforlar, araç-gereç alanı olarak coğrafya kaderdir kategorisinde daha az toplandığı belirlenmiştir. Öğretmen adayları coğrafya kaderdir ifadesini karşılıklı etkileşimi içeren metaforlar ifade ettikleri sonucuna varılmıştır.Öğe Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Doğal Afet” Kavramına İlişkin Geliştirdikleri Metaforların İncelenmesi(2019) Değirmenci, YavuzBu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının doğal afet kavramına ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla incelemektir. Bu araştırma, 2017-2018 eğitim öğretim yılının bahar döneminde öğrenim gören, 78’i kız ve 43’u? erkek olmak u?zere toplam 121 sınıf öğretmeni adayı ile yu?ru?tu?lmu?ştu?r. Çalışmada, doğal afet kavramının nasıl algılandığına dair derinlemesine incelemeye imkân tanıyan ve nitel araştırma yöntemlerinden biri olan fenomenoloji (olgubilim) deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunun incelenen kavramla ilgili göru?ş ve du?şu?nceleri “doğal afet…………e/a benzer/gibidir; çu?nku?……….” şeklinde eksik bırakılmış bir cu?mlenin bulunduğu göru?şme formuyla toplanmıştır. Verilerin analizinde ise içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğretmen adayları doğal afet kavramına yönelik toplam 56 geçerli metafor u?retmişlerdir. Bu metaforlar ortak özelliklerine göre (n=9) farklı kategori altında toplanmıştır. Araştırma sonucuna göre doğal afet ile ilgili metaforların daha çok “zarar verici ve yok edici olarak doğal afet” kategorisinde yer aldığı tespit edilmiştir. Ayrıca katılımcıların en çok tercih ettiği metaforlar ise yıkım, kıyamet, felaket, ölu?m ve insan metaforları olmuştur.