Yazar "Elban, Mehmet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 1950’LERİN POPÜLER TARİH DERGİSİ “RESİMLİ TARİH MECMUASI”NDA TARİH EĞİTİMİ ve ÖĞRETİMİ(2018) Elban, MehmetBu çalışmanın amacı, 1950’lerin popüler tarih dergisi “Resimli Tarih Mecmuası”ndaki tarih eğitimi ve tarih öğretimini incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden belgesel (documentary) araştırma kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini, derginin 23 yayını oluşturmaktadır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde içerik analizi ve betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmanın ortaya koyduğu önemli sonuçlardan biri dergiye göre tarih, geçmişi ve günümüzü anlamayı sağlamaktadır. Tarih, eğitici ve eğlendirici bir araçtır. Ayrıca dergi, tarihi büyük adamların faaliyetleri olarak tanımlamaktadır. Derginin pek çok sayısında okuyucularından gelen istekleri dikkate alması, popüler tarihin konularının hitap ettiği kitle tarafından belirlendiğini göstermiştir. Dergide erkek kahramanların anlatısında baskın vurgulama savaşlarda zafer kazanma ve kahramanca savaşmadır. Kadın kahramanlar ise daha çok güzellikleri ve güzellikleri ile erkek kahramanları etkilemeleriyle ön plana çıkarılmıştır. Araştırmada derginin pedagojik bir amaç taşıdığı ve tarih öğretim yöntemlerine yer verdiği anlaşılmıştır. Derginin tarih öğretim yöntemlerine verdiği önem, derginin yazar kadrosunda tarih öğretmenlerinin bulunması, derginin okuyucu kitlesinin önemli bir kısmının öğretmenler ve öğrenciler olmasıdır. Araştırmanın son tahlilde ortaya koyduğu sonuç ise popüler tarih dergilerinin tarih eğitimi ve öğretiminde kullanılabileceğidir. Ancak bu yapılırken öğrencilere popüler tarih dergilerindeki mitosları ve gerçekleri ayırt edebilme becerisi kazandırılmalıdır.Öğe BAYBURT ÜNİVERSİTESİ ÖĞRENCİLERİNİN OSMANLI TÜRKÇESİ ALGILARI(2017) Elban, MehmetBu araştırmanın amacı Bayburt Üniversitesi öğrencilerinin Osmanlı Türkçesi algılarını incelemektir. Araştırmanın yöntemi tarama (survey) çalışmadır. Araştırmanın çalışma evreni Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi ve İDKAB (İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği) bölümü öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmada herhangi bir örnekleme gidilmemiş, çalışma evreninin tamamına ulaşılmaya çalışılmıştır. Böylelikle araştırma evrenini oluşturan 478 öğrenci, araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırmanın veri toplama aracı ise 4'ü öğrencilerin demografik bilgilerini, 12'si öğrencilerin Osmanlı Türkçesi algılarını ölçmeye dönük oluşturulan bir ankettir. Verilerin analizinde ise betimsel istatistik, t testi ve varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin Osmanlı Türkçesinin Türkçe bir dil olduğu, Arapça bir dil olmadığı konusunda kararsız oldukları saptanmıştır. Öğrenciler, yalnızca Osmanlı Türkçesinin Arapça ve Farsça dillerinin konuşulmasındaki ilişkiselliğine doğru bir görüş bildirerek bu ifadeye "Katılmıyorum" düzeyinde görüş ifade etmişlerdir. Başka bir ifadeyle Arap ve Fars dillerinin konuşulması ile Osmanlı Türkçesi arasında bir ilişki öğrenciler tarafından görülmemiştir. Öğrencilerin önceki bilgileri, Osmanlı Türkçesi dersini almalarının ve okudukları bölümlerin Osmanlı Türkçesi algılarını etkileyen bir değişken olduğu bulgulanmıştır. Osmanlı Türkçesi hakkında daha önce bilgilendirilen öğrencilerin ve Osmanlı Türkçesi dersini alan öğrencilerin Osmanlı Türkçesi algılarının manidar düzeyde olumlu olarak farklılaştığı tespit edilmiştir. Ayrıca Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği, Türkçe eğitimi ile Tarih bölümü öğrencilerinin Osmanlı Türkçesi algılarının diğer tüm bölümlere göre istatistiksel düzeyde olumlu olarak farlılık oluşturduğu araştırmada elde edilen diğer bir önemli sonuçturÖğe Bayburt Üniversitesi Öğrencilerinin Osmanlı Türkçesi Algıları(2017) Elban, Mehmet; Özdemir, GaziBu araştırmanın amacı Bayburt Üniversitesi öğrencilerinin Osmanlı Türkçesi algılarını incelemektir. Araştırmanın yöntemi tarama (survey) çalışmadır. Araştırmanın çalışma evreni Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi, İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi ve İDKAB (İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği) bölümü öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmada herhangi bir örnekleme gidilmemiş, çalışma evreninin tamamına ulaşılmaya çalışılmıştır. Böylelikle araştırma evrenini oluşturan 478 öğrenci, araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırmanın veri toplama aracı ise 4’ü öğrencilerin demografik bilgilerini, 12’si öğrencilerin Osmanlı Türkçesi algılarını ölçmeye dönük oluşturulan bir ankettir. Verilerin analizinde ise betimsel istatistik, t testi ve varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin Osmanlı Türkçesinin Türkçe bir dil olduğu, Arapça bir dil olmadığı konusunda kararsız oldukları saptanmıştır. Öğrenciler, yalnızca Osmanlı Türkçesinin Arapça ve Farsça dillerinin konuşulmasındaki ilişkiselliğine doğru bir görüş bildirerek bu ifadeye “Katılmıyorum” düzeyinde görüş ifade etmişlerdir. Başka bir ifadeyle Arap ve Fars dillerinin konuşulması ile Osmanlı Türkçesi arasında bir ilişki öğrenciler tarafından görülmemiştir. Öğrencilerin önceki bilgileri, Osmanlı Türkçesi dersini almalarının ve okudukları bölümlerin Osmanlı Türkçesi algılarını etkileyen bir değişken olduğu bulgulanmıştır. Osmanlı Türkçesi hakkında daha önce bilgilendirilen öğrencilerin ve Osmanlı Türkçesi dersini alan öğrencilerin Osmanlı Türkçesi algılarının manidar düzeyde olumlu olarak farklılaştığı tespit edilmiştir. Ayrıca Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenliği, Türkçe eğitimi ile Tarih bölümü öğrencilerinin Osmanlı Türkçesi algılarının diğer tüm bölümlere göre istatistiksel düzeyde olumlu olarak farlılık oluşturduğu araştırmada elde edilen diğer bir önemli sonuçtur.Öğe TARİH DÜŞÜNCESİNDE VE EĞİTİMİNDE KAHRAMANLARIN/BÜYÜK ADAMLARIN ROLÜ(2018) Elban, MehmetBu araştırmanın amacı tarihte kahraman/büyük adam düşüncesinin kökenlerini,kahramanların/büyük adamların tarih düşüncesinde ve eğitimindeki rolünü incelemektir.Araştırma konuya ilişkin literatürün sentezlendiği, kavramsallaştırmaların yapıldığı birderleme çalışmasıdır. Araştırmada kahramanların tarih düşüncesinde ve eğitimindekirolleri saptanmıştır. Buna göre ilkçağ uygarlıklarında kahramanların tarih düşüncesinde veeğitiminde sıkça görülen rolü insanları eğlendirmekti (Eğlendiren kahramanlar).İlkçağlardan ortaçağlara kadar tarih düşüncesinde ve eğitiminde kahramanların diğer birrolü ise ortak ata ve dindi (Ortak köken için kahramanlar ve dindar kahramanlar).İslamiyet’teki kahraman veli hikâyeleri ve Hıristiyanlık’taki kahraman aziz hikâyelerindekiamaç genelde din eğitimiydi. Ayrıca kahraman köken/ortak ata duygusu, yönetici elitleremeşruiyet sağlamaktaydı (Meşruiyet sağlayan kahramanlar). XVIII. ve XIX. yüzyıldaAvrupamerkezci yaklaşımların gelişmesiyle bilimde, sanatta, ilerlemede katkı sağlayankahramanlar yalnızca Batı Avrupalı görüldü (Avrupalılaştırılan kahramanlar). Doğutoplumların Avrupalıların bu temelsiz saldırılarına karşı savunmaları da yine kendikahramanları aracılığıyla yürütüldü (Savunan kahramanlar). XIX. yüzyılın diğer bir olgusuise milliyetçilik ve millî kimliklerin oluşmasıydı. Millî kimlikleri en iyi yansıtan kahramanlar,hem tarih düşüncesine hem de eğitime girdi (Millî kahramanlar). Bununla birlikte millîkahramanların gelişmesinde, milliyetçilik dışında Avrupamerkezci anlayışın Avrupalıkahramanlarıyla mücadele ayrı bir motivasyon sağladı. Bu bağlamdaki diğer olgu isevatandaşlıktı. Vatandaşlık için tarih düşüncesinde ve eğitiminde kahramanlarkullanılmaktaydı (Kahraman vatandaşlar). Başka bir rol ise farklı siyasi propagandaamaçlarına göre kahramanların hem yüceltilmesi hem de itibarsızlaştırılmasıdır (Siyasipropaganda amacıyla kahramanlar). Ayrıca XIX. yüzyılda kahramanlar toplumsal yapılardanfarklı olarak rastlantısal neden sağlamak için teorileştirildi (Rastlantısal nedenler içinkahramanlar). Böylelikle kahramanlar rastlantısal nedenler sağlamıştı. XX. yüzyılagelindiğinde geçmişin eğlendiren kahramanları popüler tarih yayınlarına girdi (Popülertarih yayınlarında eğlendiren kahramanlar). Diğer taraftan tarihyazımındaki farklıyönelimlerle artık kadınlar da bir kahraman oldu (Kadın kahramanlar). Bununla birliktetarih eğitiminde geleneksel tarihi kahramanlar sporcular, futbolcular, şarkıcılar, batman,superman gibi popüler kahramanlara ve süper kahramanlara dönüştü (Popülerkahramanlar ve süper kahramanlar). Kahramanların geçmişten günümüze değişmeyendiğer bir rolü ise onların ahlak ve değer eğitiminde kullanılmasıdır (Eğitici kahramanlar).Öğe Tarihi Olaylar Değerlendirilirken Ahlaki Yargı Yapılmalı mıdır? Tarih Öğretmen Adaylarının Ahlaki Yargılarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi(2018) Elban, MehmetBu araştırmanın amacı tarih öğretmen adaylarının ahlaki yargılarını bazı değişkenler açısından incelemektir. Araştırmanın yöntemi durum çalışmasıdır. Araştırmanın çalışma grubu 28 tarih öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırmada veriler, nitel anket ile toplanmıştır. Verilerin analizinde ise içerik ve betimsel analiz kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde frekans (f), yüzde (%) ve çapraz tablolar kullanılmıştır. Araştırma sonucunda tarih öğretmen adaylarının çoğunluğun ahlaki yargıları fark edebildiği ve ahlaki yargı eğilimi gösterdiği bulgulanmıştır. Tarih öğretmen adaylarının ahlaki yargı eğilimleri nedensellik, büyük adamlar üzerinden gerçekleşmiştir. Öğretmen adaylarının yarısı karşıolgusal ahlaki yargı eğilimi göstermiştir. Ancak öğretmen adaylarının verdikleri örneklerde karşıolgusal nedensellik ile karşıolgusal ahlaki yargıları karıştırdıkları anlaşılmıştır. Tarih öğretmen adaylarının çoğunluğunun ahlaki yargı kullanımına ilişkin epistemolojik inançları ahlaki yargıların kullanılmaması yönündedir. Ancak ahlaki yargı kullanılmamalı yönünde epistemolojik inançlara sahip tarih öğretmen adaylarının azımsanamayacak bir kısmı tutarsızlık göstererek ahlaki yargı eğilimi göstermiştir. Ayrıca araştırmada ahlaki yargılardan kaçınabilmenin önemli bir koşulunun tarihsel metinlerdeki ahlaki yargıları fark edebilme becerisi olduğu anlaşılmıştır.Öğe TARİHYAZIMINDAN TARİH EĞİTİMİNE PSİKOTARİH(2018) Elban, MehmetBu çalışmanın amacı psikotarihin tarihsel süreçteki gelişimini, tarihyazımındakiyerini ve tarih eğitimi ve öğretimindeki uygulamalarını incelemektir. Tarihin psikolojikyorumu, ilkçağlardaki biyografi türünü andıran tarihi çalışmalara kadar uzanmaktadır.XVIII. yüzyıldan sonra tarihin psikolojik yorumu ulusal karakter, ulusal ruh gibikavramlar üzerinden yapılmıştı. XX. yüzyılın başlarında Freud’un psikanalitik teorisinigeçmişteki insanları anlamak için kullanması, psikanalitik psikotarih çalışmalarınıntemelini oluşturdu. Yaklaşımın en çok kullanılan ürünü ise psikobiyografiydi.Psikobiyografi, Lewis Namier’in (1888-1960) kolektif biyografiyi çalışmalarıyla siyasitarihi açıklamak için kullanıldı. Psikotarih çalışmaları determinizm, zamanaşımcılık(anakronizm) gibi nedenlerle eleştirildi. Psikotarih büyük adamlar teorisinin farklı biryorumu olarak görüldü. Psikotarihin yurtdışında tarih eğitimine dönük uygulamaları iseABD’deki psikotarih çalışmalarının merkezindeki konu Hitler vakası üzerine yoğunlaştı.Buna karşın Türkiye’deki az sayıdaki psikotarih çalışmaları katı Freudcu Batılıörneklerinden farklı yaklaşımlarla Türk tarihini anlamaya dönük çaba gösterdi. Buyönüyle Türkiye’deki az sayıdaki psikotarih çalışması geçmiş ve şimdiki arasındaki bağınkurulmasında, Türk sanatının gelişiminin anlaşılmasında tarih eğitimcileri içinkeşfedilmeyi beklemektedir.Öğe Türkçe Ders Kitaplarında Milli Kimliğe İlişkin Unsurların İncelenmesi(2017) Elban, Mehmet; Bayram, BoraBu araştırmanın amacı, Türkçe ders kitaplarında yer alan milli kimliğe ilişkin unsurları bazı değişkenler açısından incelemektir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden doküman araştırması yöntemi ile yürütülmüştür. Çalışma evreni ilköğretim ikinci kademe 5, 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarından oluşan araştırmada veri analizi olarak içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmada ilköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarında milli kimliğe ilişkin temel vurgunun folklorik ögeler ile milli liderler ve tarihi şahsiyetler olduğu anlaşılmıştır. Bunun yanı sıra milli kimlik vurgusunda vatanseverlik, vatandaşlık gibi ögelere yoğun şekilde yer verildiği görülmüştür. İlköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarının sosyal bilgiler ve tarih ders kitaplarında kullanılan milli liderler, tarihi şahsiyetler, vatanseverlik, vatandaşlık gibi milli kimlik anlatılarına çokça yer verdiği bulgulanmıştır. Buna karşın Türkçe dersiyle daha çok ilişkili dil değeri ise daha az vurgulanmıştır. Ayrıca ilköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarında sosyal bağlar ve değerler en fazla vurgu yapılan ögeler arasındadır. Bu sonuç, değerlerin milli kimlik, milli karakter ile ilişkili olması, son yıllarda değerler eğitimine verilen ağırlık açısından manidardır. Ayrıca araştırmada ilköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarında milli kimliğe ilişkin en az kullanılan ögenin eğitim açısından çokça tartışılan milli kahramanlar ile savaşlar ve zaferler olduğu anlaşılmıştır.