Yazar "Kural, Sercan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bartın Üniversitesi BESYO Öğrencilerinin Sosyal Medya Kullanım Alışkanlıkları ile Kişilik Özellikleri İlişkisinin Araştırılması(13.12.2016) Türkmen, Mutlu; Kural, Sercan; Dilek, Ahmet NaciBu çalışma, Bartın Üniversitesinde 2016-2017 eğitim öğretim yılı güz dönemi Bartın Üniversitesindeki sosyal medya hesapları bulunan BESYO öğrencilerinin sosyal medya kullanım düzeyleri ve kişilik özelliklerinin incelenmesi amacıyla planlanmıştır. Araştırmanın evrenini; 2016-2017 eğitim öğretim yılında Bartın Üniversitesi BESYO’ da öğrenim gören 1168 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise; tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılarak seçilen 243 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak ‘’Sosyal Medya Tutum Ölçeği’’ ile ‘’Eysenck Kişilik Anketi-Gözden Geçirilmiş Kısaltılmış Formu’nun (EKA-GGK) Türkiye’de Geçerlik ve Güvenilirlik’’ çalışmaları kullanılmıştır. Sosyal Medya Tutum Ölçeği, 23 madde ve 4 faktörden (paylaşım ihtiyacı, sosyal yetkinlik, sosyal izolasyon ve öğretmenlerle ilişki) oluşmaktadır. Eysenck Kişilik Anketi-Gözden Geçirilmiş Kısaltılmış Formu ise 24 madde ve kişiliği 3 faktörden (dışadönüklük, nörötisizm ve psikotisizm) oluşmaktadır. Araştırmanın sonucuna göre ise, katılımcıların neredeyse tamamı sosyal medya araçlarını kullanmaktadır ve sosyal medya hayatlarının önemli bir parçası haline gelmiş denebilir. Ayrıca katılımcıların kişilik özellikleri üzerinde sosyal medyanın rolü olduğu söylenebilir.Öğe Investigation of Motivated Consumer Innovativeness in the Context of Sports Industry in Terms of Gender, Age, Sports and Exercise Variables(Lahore Medical Research Center Llp, 2021) Karatas, Ismail; Kural, SercanAim: The research was carried out in order to investigate of motivated consumer innovativeness of the students of the coaching education department in the context of sports industry in terms of gender, age, actively doing sports and participation in exercise variables. Study design: In this quantitative study was conducted according to a general survey model. Methods: The universe of the research consisted of a total of 418 students (128 females and 290 males) in Bartin University Faculty of Sports Sciences, Department of Coaching Education, and the sample consisted of a total of 236 students (82 females and 154 males). Convenience sampling method, which is one of the non-probabilistic sampling approaches, was used in the selection of the sample, and the data were collected on a voluntary basis. Questionnaire form was used as data collection tool and this form consisted of two parts. The questionnaire form were located that Personal Information Form in the first part and Motivated Consumer Innovativeness Scale in the second part. Results: It was determined that there was no significant difference between the scores of the subscales within the scope of the gender variable of the participants. Also, there was no significant correlation between the age of the participants and the scores of the subscales. However, there were significant differences between the functional innovativeness and cognitive innovativeness scores of the participants in the context of the variable of actively doing sports status. In addition, there were significant differences between the functional innovativeness, hedonic innovativeness and cognitive innovativeness scores of the participants in the context of the variable of doing exercise status. Conclusion: In the research, motivated consumer innovations of the research group in the context of the sports industry were examined within the framework of gender, age, sports and exercise variables, and this situation was described as it exists. Research findings provide basic information for businesses operating in the sports industry to develop various strategies. In this context, new information has been obtained that will contribute to the literature with the research findings.