Yazar "Kuzey, Memet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabında Türkçenin Söz Varlığı(2021) Kuzey, MemetSosyal bilgiler dersi, disiplinlerarası bir ders olup, Türkçenin söz varlığı açısından zengin bir içeriğesahip olmasını gerektirmektedir. Söz varlığının öğrencilere kazandırılmasında en önemli materyal derskitaplarıdır. Bu bağlamda ders kitapları Türkçenin söz varlığını yansıtabilmeli ve öğrencilerin kişiselsöz varlıklarını da geliştirici nitelikte olabilmelidir. Bu çalışmanın amacı, 6. sınıf sosyal bilgiler derskitabındaki Türkçenin söz varlığını tespit etmektir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden biri olandoküman incelemesi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın verileri 2018-2019 eğitim öğretimyılında Talim Terbiye Kurulu’nca kabul edilen 6. sınıf sosyal bilgiler ders kitabından elde edilmiştir.Veriler içerik analizi ile çözümlenmiş ve yorumlanmıştır. Elde edilen bulgulardan hareketle 6. sınıfsosyal bilgiler ders kitabında Batı kökenli kelimelerin kullanımın büyük bir çeşitliliğe sahip olduğu, dahaçok Fransızca kökenli kelimelerden oluştuğu, Türkçenin deyim zenginliğinin ders kitabına yansıtıldığıbelirlenmiştir. Öğrencilerin kişisel söz varlığını geliştirebilecek kalıp sözlere, ikilemlere ve farklıdisiplinlere ait terimlere yer verildiği tespit edilmiş olup, disiplinlerarası bir ders içeriğine sahipolmasına rağmen 6. sınıf sosyal bilgiler ders kitabında atasözlerine neredeyse hiç yer verilmediğisonucuna varılmıştır.Öğe Examination of the metaphors of classroom and social sciences teacher candidates related to the concept of direction(Eyup Artvinli, 2020) Kuzey, Memet; Değ Irmenci, YavuzThe aim of this research is to demonstrate the perception of the direction concept of the prospective teachers in the departments of classroom education and social sciences education through metaphors. For this purpose, the research was conducted in 2018-2019 academic year with a total of 174 teacher candidates studying in social sciences teaching and elementary education departments of the faculty of education of a state university in Turkey. One of the approaches to qualitative research, the phenomenology (phenomenology) design, was used in the study. The views and thoughts of the working group on the concept examined "the concept of direction... like/is similar to because... "collected by interview form consisting of his statement. Content analysis technique was used in the analysis of data. According to the findings of the study, participants developed a total of 81 valid metaphors for the concept of direction. These metaphors have been collected under 11 different categories. As a result of the study, the most preferred metaphors for the direction concept of the participants were the words Sun, Pole Star, Road, Compass, book and clock. © Review of International Geographical Education.Öğe Okul Öncesi Öğrencilerinin Mekân Algısı ve Yön Becerilerine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi(2021) Değirmenci, Yavuz; Bulut, Ayhan; Kuzey, MemetOkul öncesi eğitim, bireylere eğitim ve öğretimle ilgili beceri, değer, uygulama veekinliklerin planlı bir şekilde kazandırılmaya başlandığı ilk dönem olarak ifade edilebilir. Bunedenle önemi her geçen gün farklı platformlarda dile getirilen okul öncesi eğimle ilgiliçalışmalar da giderek artmaktadır. Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönemde öğrenimgören öğrencilerin mekân algısı ve yön becerilerine yönelik öğretmen görüşlerininincelenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum deseniyle tasarlanan buaraştırma 2019-2020 eğitim öğretim döneminde hâlihazırda görev yapan toplam 26 okul öncesiöğretmeni ile yürütülmüştür. Araştırmada elde edilen veriler yarı yapılandırılmış görüşmeformu ile toplanmış ve bu veriler betimsel analizine tabi tutularak değerlendirilmiştir.Araştırmada elde edilen bulgulara göre, mekân algısı ve yön becerilerine yönelik okul öncesiöğretmenleri çeşitli kavram ve beceriler kazandırdıkları, bunları kazandırırken farklı yöntem,teknik, uygulama ve etkinlikler kullandıkları, bazı kavramların öğretilmesinde çeşitlinedenlerden dolayı zorluklar yaşadıkları ve son olarak bunlara ilişkin bazı çözüm önerilerisundukları görülmüştür.Öğe SOCIAL STUDIES TEACHER CANDIDATES’ UNDERSTANDING LEVEL AND MISCONCEPTIONS WITH REGARD TO THE MAP AND DIRECTION LITERACY(T.C. Milli Egitim Bakanligi, 2019) Kuzey, Memet; Değırmencı, YavuzThe aim of this study is to determine the concept understanding levels and misconceptions about social studies teacher candidates’ map and direction concepts. This research was carried out with a total of 102 social studies teacher candidates, 65 of whom were female and 37 were male. The study was designed according to the qualitative research approach. Semi-structured forms of open-ended questions developed by the researchers were used to obtain the data. In the analysis of the data, content analysis technique was used. According to the findings obtained from the research, it was found that the participants’ concept understanding levels were weak and they had difficulty in defining and explaining some concepts. However, it was found that the level of comprehension of the first year students for all the concepts in the study was lower than the other classes, and the second grade was higher than the other grade levels. In addition, some suggestions were made for students to understand the concept and misconceptions. © 2019. All Rights Reserved.Öğe SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ SOSYAL MESAFE KAVRAMINA İLİŞKİN SAHİP OLDUKLARI METAFORLAR(2021) Kuzey, MemetToplumlar tarihin belirli dönemlerinde pandemik salgınlara maruz kalmışlardır. Bu salgınlara karşı önlemler alıp, yaşamlarını devam ettirebilmişlerdir. Günümüzde salgınlar küresel köyün sakinlerini tehdit etmeye devam etmektedir. İnsanlar Kovid-19 salgınıyla birlikte normal yaşam şartlarını geride bırakmışlardır. Sosyal mesafe, maske ve hijyen şeklinde özetlenen tedbirleri alıp, yeni yaşam koşulları oluşturmuşlardır. Kovid-19, sosyal hayattan eğitim hayatına kadar pek çok alanı etkilediği görülmektedir. Bu çalışmanın amacı sosyal bilgiler eğitimi anabilim dalında öğrenim gören öğretmen adaylarının “sosyal mesafe” kavramına yönelik algılarını ortaya koymaktır. Araştırma nitel yöntemlerden olgubilim deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu Bayburt Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı’nda 2019-2020 akademik yılında öğrenim gören 126 katılımcıdan oluşmaktadır. Katılımcıların “sosyal mesafe” kavramına yönelik algıları yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Katılımcılardan elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Katılımcıların sosyal mesafe kavramına ilişkin toplam 81 geçerli metafor ürettikleri görülmüştür. Bu metaforlar 5 farklı kategori altında toplanmıştır. Çalışma sonucunda katılımcıların sosyal mesafe kavramının sözlük anlamları olumsuz olmasına rağmen genel olarak olumlu anlamda ifade ettikleri görülmüştür. Sosyal mesafe kavramını daha çok koruyucu, umut ve tedavi edici olarak gördükleri belirlenmiştir. Yine katılımcıların sosyal mesafe kavramını sözlük anlamında olduğu gibi olumsuzluğu çağrıştıran umutsuzluğun ve çaresizliğin algısı olarak ifade ettikleri sonucuna varılmıştır.Öğe SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ COĞRAFYA KADERDİR İFADESİNE İLİŞKİN ALGILARI: BİR OLGUBİLİM ARAŞTIRMASI(2022) Kuzey, Memet; Göçgen, Selçuk; Değirmenci, YavuzToplumlar, tarihsel olarak belirli bir coğrafya üzerinde yaşamlarını sürdürmüşler ve coğrafyadan etkilendikleri gibi yaşadıkları coğrafyayı da etkilemişlerdir. İnsanlar, coğrafya ile karşılıklı olarak etkileşimlerini ifade etmek için çeşitli kavramlar kullanmışlardır. Temelinde tecrübeye dayanan bu yargılardan biri de İbn-i Haldun’un coğrafya kaderdir ifadesidir. Coğrafya kaderdir, insan-mekân etkileşimine yönelik yaşamsal işlevi açıklayan bir ifade olarak görülmüştür. Bu çalışmanın amacı, sosyal bilgiler eğitimi anabilim dalında öğrenim gören öğretmen adaylarının coğrafya kaderdir ifadesine yönelik algılarını ortaya koymaktır. Araştırma, nitel araştırma desenlerinden biri olan olgubilim kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu ise Bayburt Üniversitesi’nin Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı’nda 2020-2021 akademik yılında öğrenim gören 147 öğretmen adayından oluşmaktadır. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının coğrafya kaderdir ifadesine yönelik algıları yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Öğretmen adaylarından toplanan veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Katılımcıların coğrafya kaderdir ifadesine ilişkin toplam 75 farklı metafor ürettikleri görülmüştür. Bu metaforlar 6 farklı kategori altında sınıflandırılmıştır. Çalışma sonucunda öğretmen adayları coğrafya kaderdir ifadesini daha çok insan, aile, alın yazısı, anne-baba ve memleket metaforları ile ifade ettikleri belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının ürettikleri metaforlar, daha çok toplumsal ilişki alanı olarak coğrafya kaderdir kategorisi altında toplanmıştır. Öğretmen adayların ürettikleri metaforlar, araç-gereç alanı olarak coğrafya kaderdir kategorisinde daha az toplandığı belirlenmiştir. Öğretmen adayları coğrafya kaderdir ifadesini karşılıklı etkileşimi içeren metaforlar ifade ettikleri sonucuna varılmıştır.Öğe Yetişkinlerin Yaşamsal Hafızaları ve Afet Bilinçleri(2021) Kuzey, Memet; Göçgen, Selçukİnsanlar yaşadıkları coğrafyaya ilişkin edinmiş oldukları bilgi ve deneyimleri ile kendi yaşamsal hafızlarını, afet bilinçlerini, toplumsal afet kültürünü ve coğrafyanın da tarihçesini oluştururlar. Bu çalışmanın amacı, yetişkinlerin yaşadıkları coğrafyadaki afetlere ilişkin yaşamsal hafızalarında oluşturdukları bilgi ve deneyimlerini ortaya koymaktır. Çalışma nitel araştırma desenlerinden biri olan temel nitel araştırma deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu bir devlet üniversitesinde 2019-2020 yılında öğrenim gören Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı öğrencilerinin ebeveynlerinden biri olmak şartıyla 154 katılımcıdan oluşmaktadır. Çalışmanın verileri afet öncesi, afet anı ve afet sonrasını kapsayan açık uçlu sorulardan oluşan anket ile toplanmıştır. Katılımcılardan elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiş ve 6 farklı kategori altında sınıflandırılmıştır. Çalışma sonucunda katılımcıların yaşadıkları coğrafya ilişkin en çok bildikleri ile en çok yaşadıkları afetlerin deprem, sel ve heyelan olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların afet anında dışarı çıktıkları, çok korktukları ve duygularını kontrol edemedikleri sonucuna varılmıştır. Katılımcılar afet sonrasında ise daha çok bir şey yapamadıklarını ifade etmişlerdir. Afet konusundaki önerilerinde ise afet bilincine sahip bireylerin yetiştirilmesini için eğitime vurgu yaptıkları sonucuna ulaşılmıştır.