Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Yükseköğretimde Hedeflenen Dönüşümü Gerçekleştirme Araçlarından Eğitim Programı 4.0(2019) Demir, Fatih; İlhan, Elif; Kalaycı, NurdanBu araştırmanın amacı, endüstri, eğitim ve üniversite 4.0 özelliklerine uygun bir eğitimprogramı 4.0 yoluyla bireylere/öğrencilere hangi temel niteliklerin kazandırılması gerektiğinibelirlemek ve böyle bir programın geliştirilmesine yönelik öneriler sunmaktır. Araştırma, birderleme (review) araştırmasıdır ve araştırmada Pautasso (2013) tarafından önerilen işlembasamakları izlenmiştir. Araştırmada, yapılan alan yazın taraması sonucunda endüstri 4.0doğrultusunda bireylere kazandırılması amaçlanan temel nitelikler belirlenmiştir. Bunlararasından özellikle teknoloji bilgi/becerisine sahip olma, iletişim kurma, eleştirel düşünme,problem çözme becerileri, öğrenme isteği gibi niteliklerin pek çok çalışmada ortak olarakvurgulandığı ancak bu niteliklerin büyük bir kısmının alan yazında farklı şekillerdeadlandırıldığı belirlenmiştir. Ayrıca araştırmada eğitim programı 4.0 kavramı açıklanarakprogramın geliştirilmesi/uygulanmasına yönelik öneriler sunulmuştur. Eğitim programı 4.0’ıngenel amaçları ve özellikleri açıklanmış; amaç, içerik, eğitim durumu ve değerlendirmeboyutlarına ilişkin ayrıntılı ve uygulamaya dönük öneriler sunulmuştur. Endüstri 4.0doğrultusunda yükseköğretimde beklenen değişimi/ dönüşümü sağlama için eğitim programı 4.0 önerilmektedir.Öğe Yansıtıcı Düşünme Becerileri Eğitiminin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğreten Öğretmenlerin Ölçme ve Değerlendirme Sürecinin Gelişimine Etkisi(2019) Ustabulut, Mete Yusuf; Kara, Mehmet-Öğe Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Elektronik Dinletilerin Dinlediğini Anlama Başarısı ve Dinleme Kaygısına Etkisi*(2021) Berk, Rifat Ramazan; Açık, FatmaElektronik dinletiler dil öğretiminde/öğreniminde taşınabilir ve esnek dil öğretim materyalleri sunması açısından yenilikçi bir teknoloji olarak kabul edilmektedir. Çalışmada edinletilerin yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dinlediğini anlama başarısı ve dinleme kaygısına etkisi incelenmektedir. Araştırmanın çalışma grubunu Afganistan’da yabancı dil olarak Türkçe öğrenen B2 düzeyindeki 61 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden yarı-deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubundaki öğrencilere altı hafta süreyle haftada bir kez dil öğrenimlerini destekleyici e-dinleti gönderilmiştir. Kontrol grubundaki öğrenciler ise geleneksel yöntemlerle dinleme derslerine devam etmiştir. Veri toplama aracı olarak Türkçe Yeterlik Sınavının dinleme bölümü, “Yabancı Dilde Dinleme Kaygısı Ölçeği” ve “Katılımcı Tanıma Formu” kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular neticesinde dinlediğini anlama başarısı açısından deney grubundaki öğrencilerin kontrol grubundaki öğrencilerden daha başarılı olduğu tespit edilmiştir. Deney grubundaki öğrencilerin kaygı düzeylerinin kontrol grubundaki öğrencilerden istatistiksel açıdan anlamlı düzeyde daha düşük olduğu tespit edilmiştir. Çalışmanın sonuçları, e-dinletilerin yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılabilecek etkili bir araç olduğunu ortaya koymaktadır. Anahtar Kelimeler: Dinlediğini anlama başarısı, dinleme kaygısı, e- dinleti, podcast, yabancılara Türkçe öğretimiÖğe Türkçe Öğretmeni Adaylarının Ders Planlamaya Yönelik Öz Yeterlilik Algıları(2022) Maden, Aslı; Ustabulut, Mete YusufAraştırmada, hizmet öncesi eğitim alan Türkçe öğretmeni adaylarının ders planlamaya yönelik öz yeterlik algılarının tespit edilmesi ve çeşitli değişkenlerin yeterlik algısı üzerindeki etkisinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Çalışmada nicel modellerden tarama kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi, Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği lisans programında öğrenim gören adaylar arasından belirlenmiştir. Adayların ders planı hazırlama yeterliklerine ilişkin verilerin analizinde nicel istatistiklerden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, Türkçe öğretmeni adaylarının ders planı hazırlamaya yönelik öz yeterlik algılarının Katılıyorum aralığına denk geldiği, adayların Türkçe dersini planlama konusunda kendilerini yeterli gördüğü tespit edilmiştir. Ders planı hazırlama öz yeterliği üzerinde adayların cinsiyet durumlarının etkili bir değişken olmadığı görülmüştür. Ancak sınıf düzeyi ve başarı ortalamasına bağlı olarak ders planı hazırlamaya dair öz yeterlik algısının yükseldiği, akademik gelişim ve başarının algı üzerinde olumlu etkiye sahip olduğu ulaşılan sonuçlar arasındadır.Öğe Sosyal Beceri Geliştirme Sistemi- Derecelendirme Ölçeği (3-5 Yaş Okul Öncesi Versiyonu) Öğretmen Formu: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(2019) Tutkun, Cansu; Dinçer, ÇağlayanBu çalışmada Sosyal Beceri Geliştirme Sistemi- Derecelendirme Ölçeği, (3-5 yaş okulöncesi versiyonu) öğretmen formunun geçerlik ve güvenirlik çalışmasının yapılmasıamaçlanmaktadır. Araştırmanın örneklemini, farklı okul öncesi eğitim kurumlarına devameden 3-5 yaş grubunda 305 çocuğun öğretmeni (n=28) oluşturmaktadır. Verilerin analizindekapsam geçerliği, doğrulayıcı faktör analizi, test tekrar test güvenirliği ve iç tutarlılıkkatsayısı (Cronbach alfa) hesaplanmıştır. Kapsam geçerliğinin belirlenmesinde 5 uzmandangörüş alınmış ve ölçekte yer alan 76 maddenin de ölçekte kalması yönünde karar verilmiştir.Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin 76 madde ve 12 faktörlü yapısının toplananverilerle genel olarak uyum sağladığı belirlenmiştir. Ölçeğin iç tutarlılık katsayılarının .70 ile.86 arasında değiştiği görülmüştür. Bu sonuçlar Sosyal Beceri Geliştirme Sistemi-Derecelendirme Ölçeği (3-5 yaş okul öncesi versiyonu) Öğretmen Formunun Türkiye’dekiçocukların sosyal becerilerini değerlendirmede geçerli ve güvenilir bir araç olduğunugöstermiştir.Öğe Sosyal Bilgiler Derslerinde Drama Yöntemiyle Öğretimin Sosyal Beceri, Empatik Beceri ve Akademik Başarıya Etkisi(2020) Yılmaz, Sevda; Ceylan, TuncayBu araştırmanın amacı Sosyal Bilgiler derslerinde drama yöntemi ile öğretimin ortaokul öğrencilerinin; sosyal beceri, empatik beceri ve akademik başarı düzeylerine etkisi olup olmadığının incelenmesidir. Araştırmada “Solomon dört gruplu araştırma modeli” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 127 yedinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Çalışma gruplarının oluşturulmasında seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden uygun örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Sosyal Bilgiler derslerinde sürdürülen çalışmada deney gruplarında yöntem olarak drama, kontrol gruplarında ise geleneksel öğretim yöntemi uygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Empatik Beceri Ölçeği B Formu, Sosyal Beceri Ölçeği ve Akademik Başarı Testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; drama yöntemiyle işlenen sosyal bilgiler dersinin geleneksel öğretim yöntemiyle işlenen derse göre sosyal beceri, empatik beceri ve akademik başarıyı arttırmada daha etkili olduğu sonucuna varılmıştır.Öğe Sosyal Bilgiler Derslerinde Drama Yöntemiyle Öğretimin Sosyal Beceri, Empatik Beceri ve Akademik Başarıya Etkisi*(2020) Yılmaz, Sevda; Ceylan, TuncayBu araştırmanın amacı Sosyal Bilgiler derslerinde drama yöntemi ile öğretimin ortaokulöğrencilerinin; sosyal beceri, empatik beceri ve akademik başarı düzeylerine etkisi olupolmadığının incelenmesidir. Araştırmada “Solomon dört gruplu araştırma modeli”kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 127 yedinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır.Çalışma gruplarının oluşturulmasında seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden uygunörnekleme yöntemi kullanılmıştır. Sosyal Bilgiler derslerinde sürdürülen çalışmada deneygruplarında yöntem olarak drama, kontrol gruplarında ise geleneksel öğretim yöntemiuygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Empatik Beceri Ölçeği B Formu, SosyalBeceri Ölçeği ve Akademik Başarı Testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; dramayöntemiyle işlenen sosyal bilgiler dersinin geleneksel öğretim yöntemiyle işlenen derse göresosyal beceri, empatik beceri ve akademik başarıyı arttırmada daha etkili olduğu sonucunavarılmıştır.Öğe Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı Ders İçeriklerinin Ana Dili Eğitimi Açısından Değerlendirilmesi(2023) Kara, KürşadBu çalışmada sınıf öğretmenliği lisans programındaki dersler; içerik, kredi, okutulduğu dönemler, dil becerileri ve Türkçe Dersi Öğretim Programı’ndaki kazanımlar ile uyumu yönünden incelenmiştir. İlköğretim, bireyin ana dili eğitimini örgün olarak aldığı ilk basamaktır. Bu nedenle sınıf öğretmenliği lisans programı ders içeriklerinin ana dili eğitimi açısından yeterli düzeyde olması gerekir. Ana dili eğitimi ve öğretimi sürecinin öncelikli amacının dinleme, konuşma, okuma, yazma becerilerinin gelişimini sağlayabilmek olduğu gerçeğinden yola çıkılarak bu dört temel dil becerisi ile ilgili derslerin sınıf öğretmenliği lisans programındaki yeri doküman inceleme yöntemi ile incelenmiştir. Çalışmada elde edilen sonuçlarda, sınıf öğretmenliği lisans programının ana dili eğitimi için gerekli ders içeriklerine sahip olmadıkları görülmüştür. Ayrıca dört temel dil becerisini içeren derslerin kredilerinin yeterli düzeyde olmadığı tespit edilmiştir. Sorunun giderilmesi için de sınıf öğretmenliği lisans programının dil eğitimi ve öğretimi ölçütlerine göre güncellenmesi önerilmektedir. Ayrıca dört temel dil becerisini geliştirmeye yönelik uygulamaları içeren derslerin programda yer alması sağlanmalıdır.Öğe Seçmeli Bilim Uygulamaları Dersine İlişkin Yürütülen Araştırmaların Tematik İçerik Analizi(2024) Muradoğlu, Bahar; Yiğit, Nevzat; Güven, Ebru MazlumBilim Uygulamaları dersi ile öğrencilere bilimsel süreç becerileri gibi pek çok beceriyi kazandırma ve akademik başarıyı artırma hedeflenmektedir. Oysaki alan yazındaki araştırmalarda, bu dersin uygulanmasına ilişkin birçok sorunun varlığı göze çarpmaktadır. Bu nedenle derse ilişkin yapılan araştırmaların içerik analizlerinin yapılarak genel durumu ortaya çıkarmak ve alınabilecek önlemleri tartışmaya açmak gerekli görülmüştür. Bu çalışma ile Bilim Uygulamaları dersine yönelik farklı veritabanları taranarak elde edilen, 2013-2021 yılları arasında gerçekleştirilmiş 35 çalışma, tematik içerik analizi yöntemiyle çeşitli parametreler açısından incelenmiştir. Elde edilen bulgular, ders kapsamında hazırlanan etkinliklerin öğrencilerin derse ilişkin görüşlerine ve pek çok becerisine olumlu katkısını vurgulamakla birlikte, dersin etkin bir şekilde işlenmemesi sebebiyle öğrenciye olumlu katkılarının oldukça sınırlı olduğunu göstermiştir. Bunun yanısıra incelenen çalışmalarda karma yaklaşıma diğer yaklaşımlara oranla daha az başvurulmuştur. Bilim uygulamaları dersi kapsamında kazandırılmak istenen bilimsel süreç ve yaşam becerilerinin nasıl daha etkili edinilebileceğine yönelik ayrıntılı açıklamalar geliştirmeye olanak vermesi açısından karma yaklaşımla yürütülen çalışmaların sayısı artırılabilir.Öğe Representation of Cultural Elements in Iranian EFL High schools’ Textbook, Vision 1(2022) Azimzadeh, Monireh; Özkan, YoncaEnglish language has now become the language of international communication all over the world. It means that speakers of different languages use it to interact with each other in diverse situations. Thus, speakers of English language may encounter with people of different cultures from various countries. Therefore, to be a successful language communicator, learners should have information about the customs, traditions, and beliefs of various countries. Hence, the main purpose of this study, a part of Azimzadeh’s dissertation (2020) conducted in Cukurova University, is to discover the cultural contents of English language textbook that is being used in high schools in Iran. Kachru’s (1986) model has been used to determine the geographical origins of the cultures which were represented in this textbook. The results of the study show that the cultural contents of Iran dominated the cultural subjects of English language textbook.Öğe Önlisans Öğrencilerinin Risk İçeren Dijital Oyun Bağımlılığına İlişkin Farkındalıklarının Saptanması ve Eğitilmesi(2024) Coşgun, Müfide Merve Yazıcıoğlu; Oktay, Sultan Melek; İnce, Elif SenaRiskli davranışlar, bireylerin yaşamlarını olumsuz yönde etkileyen ve birey-çevre ilişkisi için risk içeren durumlardır. Riskli durumlara maruz kalma zamanla bireylerde bağımlılığa neden olabilmektedir. Günümüzde gençler arasında en yaygın görülen riskli davranışlardan biri de dijital oyun bağımlılığıdır. Bu çalışmada öğrencilerin dijital oyun bağımlılığı ile ilgili farkındalıklarının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubu, 2023-2024 eğitim öğretim yılında Aydıntepe Meslek Yüksekokulunda öğrenim gören önlisans öğrencilerinden oluşmaktadır. Bu çalışma kapsamında öncelikle üniversite öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı farkındalıkları tespit edilmiş daha sonra bu konuda eğitim verilerek bağımlılığa ilişkin farkındalık kazandırmak amaçlanmıştır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tek grup ön test-son test deneysel desen kullanılmıştır. Dijital oyun bağımlılığı farkındalığı düşük olan öğrencilere yapılan eğitim sonrasında farkındalıklarının orta düzeye yükseldiği ve bunun istatistiksel açıdan anlamlı olduğu tespit edilmiştir.Öğe Öğretmen Adayları İçin Biyofili Düzeylerini Belirleme Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(2022) Sefalı, Abdurrahman; Köse, Esra ÖzayBu çalışmada, öğretmen adaylarının biyofili düzeylerini belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmek amaçlanmıştır. Biyofili ölçeği için Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi 2013-2014 ve 2017-2018 eğitim-öğretim dönemlerinde öğrenim gören sınıf öğretmenliği ve fen bilgisi öğretmenliğinden veriler toplanmıştır. 599 öğrenciye uygulanan deneme formuna madde ve açımlayıcı faktör analizi yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi ile elde edilen modele, 269 öğrenci üzerinden veri toplanarak doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Ölçeğe geçerlik aşamalarında sırasıyla uygulanan madde analizi, açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi neticesinde ölçeğin toplam varyansın %50.41’ini açıklayarak 25 maddeli, dört faktörlü bir yapıya sahip olduğu görülmüştür. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçları, ölçeğin faktör yapısının verilerle uyum içerisinde olduğunu göstermiştir. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek amacıyla hesaplanan Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı 0.88 olarak bulunmuştur. Bulgular, Biyofili Ölçeği’nin çeşitli biyofili seviyelerindeki öğretmen adaylarının biyofili düzeylerini belirlemede güvenilir ve geçerli bir ölçek olduğuna işaret etmektedir.Öğe Osman Çeviksoy’un Hikâyelerinin Türkçe Öğretim Programında Yer Alan On Kök Değer Açısından İncelenmesi(2022) Kaya, Musa; Arıcı, ŞemsinurBu çalışma, nitel araştırma yaklaşımıyla gerçekleştirilmiş olup Osman Çeviksoy’un hikâyelerini 2019 Türkçe Öğretim Programında yer alan on (10) kök değer açısından incelemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada veriler doküman analizi yöntemi ve içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiş, sıklık açısından değerlendirilmiş ve yorumlanmıştır. Yapılan araştırmaya göre Osman Çeviksoy’un hikâyelerinde en çok kullanılan kök değer sevgi (f=147) olup sırasıyla yardımseverlik (f=131), saygı (f=102), sorumluluk (f=94) ve öz denetim (f=46) değerleri eserde en çok yer alan değerler olmuştur. Bunları sabır (f=39), dostluk (f=38), dürüstlük (f=33), vatanseverlik (f=20) ve adalet (f=17) değerleri takip etmiştir. Eserde en çok kullanılan kök değer sevgi, en az yer alanlar ise adalet ve vatanseverlik değerleridir. Alanda yapılan çalışmalar ve elde edilen bulgulardan hareketle Osman Çeviksoy’un hikâyelerinin değerler açısından zengin bir niteliğe sahip olması dolayısıyla bu eserlerin değerler eğitimi sürecinde yararlanılabilecek önemli kaynaklar arasında yer aldığı kanısına varılmış, bu eserlerin özellikle ortaokul düzeyindeki öğrenciler tarafından okunabileceği ifade edilmiştir.Öğe Ortaokul Öğrencilerine Yönelik Afet Bilinci Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(2022) Yetişensoy, OkanBireylerin ve toplumun karşı karşıya olduğu potansiyel afet risklerini en aza indirgemeye yönelik bilişsel, duyuşsal, psikomotor bilgi ve becerilere ilişkin farkındalık düzeyleri olarak tanımlanabilecek afet bilinci, erken yaşlardan itibaren kazandırılması gereken temel özelliklerden birisidir. Nitekim afet bilinci toplumların afetlere karşı direnç geliştirmesinde önemli bir bileşen rolü görmekte, afetlerin potansiyel risklerini azaltmaya katkı sunmaktadır. Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin afet bilinci düzeylerini belirlemeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesidir. Araştırma 1293 kişilik bir çalışma grubuyla yürütülmüş ve gerçekleştirilen açımlayıcı faktör analizi sonucunda 9.771 özdeğere sahip, toplam varyansın %54.284’ünü açıklayan, 18 maddelik tek boyutlu bir yapıya ulaşılmıştır. Bu yapı gerçekleştirilen doğrulayıcı faktör analizi ile doğrulanmış, ölçüt bağıntılı geçerlik çalışması sonucunda da ölçeğin geçerliğini destekleyici sonuçlar alınmıştır. Ölçeğin cronbach alfa katsayısının ise .949 ile oldukça yüksek olduğu görülmüştür. Elde edilen bulgular ölçeğin ortaokul öğrencilerinin afet bilinç düzeylerini belirleme noktasında geçerli ve güvenilir olduğunu göstermiş ve ilgili sonuçlar mevcut alanyazını çerçevesinde tartışılmıştır.Öğe Ortaöğretime Devam Eden Öğrencilerde Problemli İnternet Kullanımının Akademik Güdülenmeye Etkisi(2022) Akbaba, Taner; Kaya, MetinBu araştırmanın amacı ortaöğretime devam eden öğrencilerde problemli internet kullanımının akademik güdülenmeye etkisini incelemektir. Araştırmada problemli internet kullanımı ve akademik güdülenme arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2017-2018 eğitim öğretim yılı Erzurum ili Merkez İlçelerinde bulunan Fen Lisesi, Sosyal Bilimler Lisesi ve Anadolu Liselerine devam eden 360 kız öğrenci ve 280 erkek öğrenci olmak üzere toplam 640 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak ortaöğretime devam eden öğrenciler için araştırmacı tarafından tasarlanan kişisel bilgi formu, problemli internet kullanım ölçeği-ergen ve akademik güdülenme ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın uygulanması sürecinde elde edilen veriler yapısal eşitlik modeli (YEM) ile analiz edilmiştir. Araştırmanın analizleri LISREL 8.80 ve SPSS 21.00 programları aracılığıyla yapılmıştır. Araştırma sonucunda problemli internet kullanımı ve akademik güdülenme ölçeklerinin alt boyutları arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler olduğu, problemli internet kullanımının akademik güdülenmeyi negatif düzeyde anlamlı olarak yordadığı sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik İnternet Kullanım Düzeyleri(2022) Taşyürek, ZeynepBu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin hem Sosyal Bilgiler dersinde hem de ders dışında interneti hangi amaçlar için kullandıklarını ortaya çıkarmak ve öğrencileri internet kullanmaya yönelten sebepleri belirlemektir. Bu durumu ortaya çıkarmak amacıyla nicel yöntemin kullanılması uygun görülmüştür. Elde edilen veriler üzerinde aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, ANOVA ve LSD Post Hoc testi yapılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında; Öğrenciler anketin Sosyal Bilgiler dersinde internet kullanma becerileri boyutunun, dersleriyle ilgili kaynaklara internetten ulaşabilme maddesine kesinlikle Katıldıkları ancak öğrencilerin internetten tarihteki olaylara kronolojik olarak bakabilme ve meteorolojiyi internetten takip edebilme gibi becerilerde kararsız kaldıkları ortaya çıkmıştır. Öğrenciler internetin dersi daha eğlenceli hale getirmesi, araştırma yapmak için motivasyon sağlaması, öğretimde kaliteyi artırması, internet üzerinden eğitici film, seminer, müze vb. etkinlikleri izleyerek bilgi sahibi olmayı sağlaması, online kütüphanelerde araştırma yaparak bilgi sahibi olmayı sağlaması, kalıcılık sağlaması, konu tekrarı sağlaması, arkadaşlarla bilgi paylaşımı sağlaması gibi faydaları olduğunu ifade etmişlerdir.Öğe Okuma Güçlüğüne İlişkin Öğretmen Görüşleri*(2020) Kodan, HülyaBu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin okuma güçlüğü hakkındaki bilgilerini veokuma güçlüğü yaşayan öğrencilerine ilişkin deneyimlerini belirlemektir. Araştırma, nicel venitel yöntemlerin birlikte kullanıldığı karma bir yöntem olarak tasarlanmıştır. Sınıföğretmenlerinin okuma güçlüğü konusundaki bilgi düzeyini belirlemek için “Okuma Güçlüğüneİlişkin Bilgi Ölçeği -Öğretmenlere Yönelik-“ kullanılmıştır. Araştırmanın nitel bölümünde isesınıf öğretmenlerinin okuma güçlüğünün tespiti, değerlendirilmesi ve müdahalesindekiuygulamaları hakkındaki görüşlerini ortaya koymak için nitel anket kullanılmıştır. Çalışmagrubu Bayburt il Merkez ilçesinde görev yapmakta olan 50 sınıf öğretmeninden oluşmaktadır.Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde doküman analizi ile birlikte nitel ve nicel betimselanaliz birlikte kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; sınıf öğretmenlerinin okuma güçlüğüneilişkin eksik ve hatalı bilgileri olmasına rağmen genel olarak bilgi düzeylerinin yüksek olduğutespit edilmiştir. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin okuma güçlüğü yaşayan öğrencilerle geneldeders dışı zamanlarda bireysel çalıştıkları, okuma güçlüğünün nedenlerini aile ilgisizliği veeğitimsizliği olarak gördükleri, bireysel değerlendirme yaptıkları, ancak öğrencilerin gelişimsürecine ilişkin değerlendirme yapmadıkları belirlenmiştir.Öğe Okul Öncesi Öğrencilerinin Mekân Algısı ve Yön Becerilerine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi(2021) Değirmenci, Yavuz; Bulut, Ayhan; Kuzey, MemetOkul öncesi eğitim, bireylere eğitim ve öğretimle ilgili beceri, değer, uygulama veekinliklerin planlı bir şekilde kazandırılmaya başlandığı ilk dönem olarak ifade edilebilir. Bunedenle önemi her geçen gün farklı platformlarda dile getirilen okul öncesi eğimle ilgiliçalışmalar da giderek artmaktadır. Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönemde öğrenimgören öğrencilerin mekân algısı ve yön becerilerine yönelik öğretmen görüşlerininincelenmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum deseniyle tasarlanan buaraştırma 2019-2020 eğitim öğretim döneminde hâlihazırda görev yapan toplam 26 okul öncesiöğretmeni ile yürütülmüştür. Araştırmada elde edilen veriler yarı yapılandırılmış görüşmeformu ile toplanmış ve bu veriler betimsel analizine tabi tutularak değerlendirilmiştir.Araştırmada elde edilen bulgulara göre, mekân algısı ve yön becerilerine yönelik okul öncesiöğretmenleri çeşitli kavram ve beceriler kazandırdıkları, bunları kazandırırken farklı yöntem,teknik, uygulama ve etkinlikler kullandıkları, bazı kavramların öğretilmesinde çeşitlinedenlerden dolayı zorluklar yaşadıkları ve son olarak bunlara ilişkin bazı çözüm önerilerisundukları görülmüştür.Öğe Okul Öncesi (5 Yaş) Çocukların Uzunluk Niteliğini Tanıma Becerisine Dair Bir Durum Çalışması(2022) Akdeniz, Dilşad GüvenAraştırmanın amacı okul öncesi dönemdeki çocukların uzunluk niteliğini tanıma becerisinin incelenmesidir. Bu amaçla 5 yaşında bir kız çocuğu olan Merve ile yarı yapılandırılmış klinik görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Uzunluk niteliğini tanıma becerisi bağlamında, Merve’nin uzunluğun farklı temsillerine dair kavrayışları, bu temsilleri nesneler üzerinde tanıma, gösterme, tespit etme ve bu temsillere göre nesneleri karşılaştırma becerisi araştırılmıştır. Uzunluk niteliğine ait farklı temsiller-okul öncesi öğretim programı tarafından da ele alınan uzun-kısa, geniş-dar, kalın-ince, yüksek-alçak, derin-sığ kavramlarıdır. Çalışma nitel desene sahip bir durum çalışmasıdır. İki oturumda tamamlanan klinik görüşmeler yoluyla, ses ve video kaydı ile toplanan veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Elde edilen veriler ışığında, Merve’nin uzun-kısa ve yükseklik temsillerini tanıyabildiği, bu temsillerle doğru karşılaştırmalar yapabildiği ve ilgili terimleri uygun kullandığı söylenebilir. Ancak kalın-ince, geniş-dar, derin-sığ kavramlarını tanıma becerisinin daha çok sezgisel gerçeklere dayandığı ve henüz olgunlaşmamış olduğu gözlemlenmiştir.Öğe Okul Müdürleri Liderlik Stillerinin Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Örgütsel Vatandaşlık Davranışları ve Psikolojik Sağlamlıklarına Etkisi(2023) Ceyhan, Mehmet Ali; Köse, GültenBu araştırma okul müdürleri liderlik stilleri ile beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin örgütsel vatandaşlık davranışları ve psikolojik sağlamlıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu bağlamda nicel olarak yürütülen araştırmanın temel amacı ile tutarlı olan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak anket formu kullanılmış olup bu form dört bölümden oluşmaktadır. Bu form aracılığıyla elde edilen ham verilerin ilk olarak veri türü gözetilerek tanımlayıcı istatistikleri hesaplanmıştır. Daha sonra elde edilen verilere ilişkin ölçeklerin boyutlarının azaldığı sonucuna varılmıştır.