Yazar "Esmer, Yusuf" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 20 / 28
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Akademisyenlerin Finansal Tutum ve Davranışlarının İncelenmesineYönelik Bir Araştırma(2021) Dayı, Faruk; Esmer, YusufFinansal tutum ve davranışlar, bireylerin finansal konulardaki eğilimlerini gösteren davranışlardır. Bireylerin finansal bilgi düzeyinin finansal tutum ve davranışlarına yansıdığı düşünülmektedir. Bu bağlamda akademisyenlerin finansal tutum ve davranışlarında daha dengeli davranmaları beklenmektedir. Bu temel yargıdan hareketle bu çalışmada akademisyenlerin finansal tutum ve davranışları (harcama, tutum ve ilgi) demografik değişkenler bakımından incelenmiştir. Bu amaç doğrultusunda nicel araştırma kapsamında anket tekniği kullanılarak Türkiye`de Karadeniz Bölgesi`ndeki tüm üniversitelerde görev yapan 405 akademisyenden veri toplanmıştır. Toplanan veriler SPSS 22.0 programında çeşitli analizlere tabi tutulmuştur. Analiz sonucunda; akademisyenlerin finansal tutum ve davranışlarında cinsiyet, yaş ve medeni durum gibi demografik değişkenleraçısından kısmen anlamlı bir farklılığın olduğu, unvan ve aylık gelir demografik değişkenleri açısından anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir.Öğe Bilimsel Araştırmalarda Etik: Kavramlar ve İlkeler(2023) Esmer, Yusuf; Özdaşlı, KürşatBilim merak edilen bir şey üzerine düşünme ve onunla ilgili sistematik olarak bilgi edinme sürecidir. Bilimsel araştırma ise bir problemin ortaya konulması ve geçerliliği olan evrensel bilimsel yöntemlerin kullanılarak konunun araştırılması, incelenmesi ve değerlendirilmesidir. Bilimsel araştırma yapmak, sorumluluk ve belirli kurallara uymayı gerektirmektedir. Bu bağlamda bilim insanlarının bilimsel araştırma sürecinde uyması gereken etik ilkeler ve uzak durmaları gereken etik dışı davranışlar bulunmaktadır. Bunlar, bilim etiği olarak ifade edilmektedir. Bilim etiği, bilimsel araştırma, yayınlama ve değerlendirme süreçlerinden oluşmaktadır. Bilim etiğine uygun geçekleştirilen bilimsel araştırmalar daha güvenilir ve objektif sonuçlar vereceğinden, hem araştırmacıları hem de araştırmayı ilgilendiren bilim dalını daha değerli kılmaktadır. Bilim etiğine uygun yapılmayan araştırmalar ise bilimsel çalışmayı değersizleştirmekle birlikte ilgili bilim dalına ve topluma da zarar vermektedir. Bu nedenle bilimsel araştırma ve yayınların bilim etiğine uygun bir şekilde doğruluk, dürüstlük, açıklık, adillik, sorumluluk ve titizlik çerçevesinde gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Bu çalışmanın bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik sorunları, ihlalleri ve nedenlerini açıklama ve etik ihlallerin önlenmesine yönelik çözüm önerileri sunma noktasında ilgili literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Öğe The Blockchain Usage and Current Trends in the Tourism Sector: A Conceptual Research(2023) Medeni, Tunç Durmuş; Esmer, Yusuf; Medeni, İhsan Tolga; Erol, İsmailToday, with changes and developments in technology, there are changes in concepts, uses, and even in daily life, and it is seen that this situation permeates all areas of life. In this context, many new types of technology have emerged. Blockchain is one of these technologies and is one of the applications in the tourism sector in human life. Therefore, it is necessary to examine this phenomenon by focusing on the studies carried out to perceive the possible results of both software and hardware applications realized with technologies developed on blockchain, and to understand the opportunities that may arise in the tourism sector. Accordingly, in this study, particularly studies on the areas where tourism and blockchain intersect are examined and a conceptual analysis is conducted on these topics by determining the topics of blockchain use in Europe and the USA from the perspective of basic accommodation services, tourist data, medical tourism, and global application areas. Based on this academic framework, an application suggestion for Türkiye is also provided.Öğe A Conceptual Analysis for Social Entrepreneurship in Agriculture(Turkish Journal of Agricultural Economics, 2020) Esmer, Yusuf; Çınar, DöndüPurpose: Entrepreneurship is a qualified concept that brings more than economic and social development of countries by bringing together production factors in a field of activity. Entrepreneurship, which is considered only for commercial and industrial areas, is not considered for the agricultural sector, which also causes farmers and agricultural producers not to see themselves as entrepreneurs. In this context, it should be evaluated and supported under the name of agricultural entrepreneur, considering that there are entrepreneurs in the agricultural sector as in other sectors. On the other hand, although agriculture is seen as the most important source of livelihood in rural areas, it can be said that agriculture is an important tool in combating poverty. This situation necessitates the existence of third sector organizations or individuals called social entrepreneurs in order to produce solutions for the people who have some material and moral problems such as poverty in this society. The aim of this study is to emphasize the importance of social entrepreneurship in agriculture and to contribute to the literature. Design/methodology/approach: In this study, a conceptual analysis of agricultural social entrepreneurship was made based on secondary data. In this direction, firstly, the concept of agricultural entrepreneurship has been explained, then the phenomenon of agricultural social entrepreneurship has been examined in detail. Findings: As a result of the conceptual analysis, it was determined that the agricultural sector should have an emphasis on the social aspect as well as the economic aspect, and the existence of agricultural social entrepreneurs is needed to develop the agricultural sector in order to combat important social problems such as poverty. Originality/value: This study is valuable in terms of demonstrating that social entrepreneurship is an important factor for agriculture as in other sectors and it is an important tool for combating poverty in rural areas. © 2020, Turkish Journal of Agricultural Economics. All rights reserved.Öğe ENDÜSTRİ 4.0 PERSPEKTİFİNDE İNOVASYON(2019) Esmer, Yusuf; Alan, Mehmet AsifSanayi devrimleri Dünya ekonomi ve sanayi hayatının dönüm noktalarıdır. Endüstri 4.0 bu sanayi devrimlerinin sonuncusu olarak kabul edilmektedir. Dolayısıyla Endüstri 4.0 son yıllarda üzerinde sıklıkla konuşulan ve araştırmacıların ilgisini çeken bir konu olmuştur. İlk kez 2011 yılında Hannover Fuarında Endüstri 4.0 kavramı gündeme getirilmiş, “Akıllı Fabrikalar” ve siber-fiziksel imalat sistemlerinin küresel anlamda birbiriyle esnek işbirliğini mümkün kılan bir üretim sisteminden söz edilmiştir. Başta ABD, Almanya ve Çin olmak üzere dünya ekonomisine yön veren birçok ülke Endüstri 4.0 modeline geçmeye çalışmaktadır. Endüstri 4.0 modeli her konuda bir devrim olmakla birlikte aynı zamanda birçok yeniliği, dönüşümü ve değişimi de beraberinde getirmektedir. Dolayısıyla Endüstri 4.0 modeline geçmeden önce birçok konuda büyük çapta inovasyonların gerçekleştirilmesi gerekmektedir. İnovasyon; ürün, süreç, pazarlama ve örgütsel anlamda katma değer oluşturan yenilikleri ifade etmektedir. Endüstri 4.0 teknolojilerinin sağladığı inovasyonlar ihtiyaçtan çok zorunluluk olarak kabul edilmektedir. Bu nedenle zorunlu görülen inovasyonların gerçekleşmemesi durumunda Endüstri 4.0 modeline geçişin başarılı olması mümkün görünmemektedir. Bu çalışmanın amacı Endüstri 4.0 modeline geçişte inovasyonun önemini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda öncelikle Endüstri 4.0 ve inovasyon kavramları açıklanmakta, sonrasında Endüsti 4.0 perspektifinde inovasyon incelenmekte, örnekler verilmekte ve öneriler geliştirilmektedir. Ayrıca araştırmada Endüstri 4.0 devrimi için ürün, süreç ve pazarlama inovasyonlarından daha çok örgütsel inovasyonların gerekli olduğu vurgulanmaktadır. Bu bağlamda Endüstri 4.0 modeline geçişte örgütsel anlamda çok sayıda radikal inovasyonların yapılması gerekmektedir.Öğe Green entrepreneurship and sustainable economic growth: A conceptual research(Nova Science Publishers, Inc., 2024) Esmer, Yusuf; Imamoglu, IyasIn recent years, environmental and economic problems, such as financialcrises, global pandemics, natural disasters, and climate change, have revealed the importance of sustainable economic growth and green entrepreneurship within sustainability. Sustainable economic growth is an economic growth model that does not put significant pressure on the prices of goods and services, ensures that resources are consumed at a level that does not adversely affect future generations, allows the conscious use of natural resources and does not significantly harm the environment. Green entrepreneurship is a new type of entrepreneurship that aims to generate and implement solutions to environmental problemsand promote social change to prevent environmental damage. Research shows a close relationship between green entrepreneurship and sustainable economic growth. This study aims to reveal the link between green entrepreneurship and sustainable economic growth. In the study,the conceptual research technique is used within the scope of the qualitative research method. Based on academic research and currentdata, the relationship between green entrepreneurship and sustainable economic growth is examined. As a result, the study emphasizes that humanity can reach a sustainable future by promoting environment oriented economic growth with green initiatives. © 2024 Nova Science Publishers, Inc.Öğe Industry 4.0 and organizational agility in the context of digital transformation(Nova Science Publishers, Inc., 2023) Esmer, Yusuf; Yuksel, MuhammetOrganizational transformations, which started with the transition from workshop production to the assembly line, have moved to another dimension with the rapid developments in technology today. Therefore, it is seen that the transformation in organizations has shifted to digital areas with the effective use of Industry 4.0 technologies, and the digitalization process is experienced even in very simple organizations. The survival of organizations in an increasingly difficult competitive environment depends on the digital transformations they can perform in these processes. In this context, the ability to anticipate changing customer expectations and competitive conditions, as well as to respond quickly to customer demands, shows the agility level of organizations. In this study, based on the relevant literature, advanced technological changes that emerged with Industry 4.0 in the context of the digital transformation process and their effects on organizational life and the reactions of organizations to these changes are evaluated within the scope of organizational agility. As a result, it can be said that the concept of organizational agility is important because it is thought that the digital transformation process, which is very fast today, will accelerate in the future and some organizations or organizational activities are thought to end. © 2023 Nova Science Publishers, Inc. All rights reserved.Öğe Information ethics in the context of current developments(IGI Global, 2023) Esmer, Yusuf; Aribaş, Ayşe NihanThe emergence of globalization due to information technologies and the changes and/or developments brought about by globalization require organizations to have more knowledge about ethics and therefore to be more interested in this issue. The use of information and communication technologies in organizations in accordance with ethical values is considered important in terms of the integrity, functioning, and efficiency of both employees and organizations. Individuals, managers, organizations, and researchers have important duties in the field of information ethics in order to prevent the making of difficult mistakes that will adversely affect individuals and organizations during the use of information technologies. In this context, information ethics has been examined in this study in the context of recent developments all over the world, especially the developments in the global COVID-19 pandemic process. © 2023, IGI Global. All rights reserved.Öğe Innovation in Participation Banks: A Review on Turkey(2020) Esmer, Yusuf; Ulusoy, Tolga; Dayı, FarukInnovation is defined as a change that makes money. Innovation increases the competitive power ofbusinesses and provides significant advantages in the competition process by creating different products thatare provided by the competitors. Innovation is more prominent in the manufacturing sector, however, theimportance of innovation has also been increasing rapidly in the service industry in recent years. As the shareof the banking sector increases in the service industry, the banks also gain an importance in the service industry.Thus, innovation in banking is very important in diversifying financial instruments and increasing productivity.Increased level of financial success has been observed with the implementation of the financial innovationprocess in the banking sector. It is stated that the share of participation banking in the world banking sector isincreasing day by day in the studies related to banking activities. Participation banking, also referred to asIslamic finance, is developing new financial instruments in accordance with Islamic rules to compete in theworld banking sector. Participation banks, which offer interest-free banking services to their customers, havedeveloped innovative products and are offering these services to their customers to provide a better qualityservice. From this point on, the first part of this study reveals the historical development of the participationbanks from the beginning of their establishment up until today. The role of participation banking and itsimportance in the banking sector have been examined from a financial standpoint. In this study, innovationprocedures in participation banks are explained. The effect innovation processes have on the financial incomeand expenses have been examined. Despite the increase in the incomes of the banks, it was seen that theinnovative processes did not directly affect the profitability of the bank. It is recommended for new models tobe developed for profitability-enhancing innovative processes.Öğe An Investigation of Financial Management Behaviors of Managers: Example of KOSGEB(2019) Dayı, Faruk; Esmer, Yusuf; Kukus, Bayram AliPurpose - The aim of this study is to analyze managers’ financial management behaviors (cash management, credit management, savings-investment and insurance). Financial management behavior, therefore, plays a key role in the success of managers and organizations. Financial management behavior refers to managers' individual and organizational decisions on and practices in financial matters such as cash, loans, savings, investments and insurance.Design/methodology/approach - Study sample consisted of 85 managers of KOSGEB (Small and Medium Enterprises Development Organization, Turkey). Data were collected using survey method. Data were analyzed using SPSS version 22. Frequency, percentage, mean, standard deviation, reliability, factor analysis and ANOVA were used.Findings - Managers’ financial management behaviors differ by experience, income and education level. The higher their experience, income and education level, the higher their insurance sensitivities. Managers have high tendency to credit management and cash management behaviors, moderate tendency to savings-investment behaviors and medium to low tendency to insurance behaviors. This result indicates that managers do not attach enough importance to insurance, in other words, they are not cautious enough about insurance.Discussion - Participants’ financial management behaviors differed by experience, income and education level but not by gender, marital status, age and credit card use. This study is important in the sense that it is one of the fewest studies addressing financial management behavior.Öğe INVESTIGATION OF SYMMETRIC AND ASYMMETRIC CAUSALITY OF KNITTED GARMENT FOREIGN TRADE BETWEEN TURKEY AND GERMANY(2019) Esmer, Yusuf; Özbek, Ahmet; Kırca, MustafaTurkey and Germany are the two most important exporters of knitted garments in theworld. Germany is also an important knitted garment export market for Turkey. İn this respect,knitted garment trade between Germany and Turkey has a strategic importance that should bemanaged strategically. Therefore, determining the causality of knitted garment trade betweenTurkey and Germany will contribute to the strategic management of foreign trade. The aim ofthis study is to determine the symmetric and asymmetric causality of knitted garment tradebetween Turkey and Germany using the two countries’ knitted garment export data. Resultsshow that changes in Turkey's knitted garment export affects Germany’s knitted garment exportbut that changes in Germany’s knitted garment export does not lead to a change in Turkey’sexport. This result indicates that knitted garment trade between Germany and Turkey is moreadvantageous for Turkey and confirms that Germany is an important knitted garment exportmarket for Turkey. On the other hand, the top 5 countries that Turkey exports most knittedgarment products are Germany, United Kingdom, Spain, Iraq and Holland while the top 5countries that Germany exports most knitted garment products are Switzerland, Austria, France,Holland and Poland. In conclusion, we believe that the results of this study will provide foreigntrade managers with important information on the strategic management of knitted garmentforeign trade.Öğe İşletme Yönetiminde Kaos Yaklaşımı: Teorik Bir Bakış(2019) Yüksel, Muhammet; Esmer, YusufDünyada teknolojide meydana gelen hızlı değişim, tüm örgütlerde olduğu gibi işletmelerin örgüt veyönetim yapılarında da değişime neden olmaktadır. Değişimlerden etkilenmemek neredeyse imkânsıziken bu değişimleri yakalayamamak süreç içerisinde yok olmakla eşdeğer bir durum olarak görülmektedir. Bu değişim ortamında örgütlerin kendilerini olumlu ya da olumsuz etkileyen iç ve dış faktörlerekarşı dikkatli olmaları gerekmektedir. Dünyada insanlar için geçerli olan kurallar örgütler içinde geçerliolmaktadır. Bu nedenle örgütler için işlerin her zaman yolunda gitmediğini ve bir karmaşıklığın yaşanabileceğini söylemek mümkündür. Bu karmaşık durumla karşı karşıya kalan örgütlerinkarşılaşabilecekleri tüm problemlere karşı hazırlıklı olmaları gerekmektedir. Bu bağlamda yöneticilerinkaos odaklı bir yönetim anlayışı benimsemeleri gerekmektedir. Bu çalışmada karmaşık bir durum olarakifade edilen kaos yaklaşımı işletme yönetimi bağlamında kavramsal olarak incelenmektedir. Bu amaçdoğrultusunda çalışmada öncelikle Kaos Teorisi açıklanmakta, sonrasında işletme örgüt ve yönetimiaçısından kaos yaklaşımı tartışılmaktadır. Bu çalışma işletme yönetimi alanında gelecekte oluşabilecekilke ve yöntemlerin gelişimine destek vermesi açısından önemlidir.Öğe Lisansüstü Öğrencilerinin Kendini Yönetme Becerilerine Yönelik Nitel Bir Araştırma(2023) Esmer, Yusuf; Arıbaş, Ayşe NihanBireylerin hem özel yaşamlarında hem de iş yaşamlarında başarılı olabilmeleri için kendini yönetme becerisine sahip olmaları gerekmektedir. Kendini yönetme becerisi, eğitim hayatı ile başlamakta ve çalışma hayatı ile devam etmektedir. Öğrencilik yaşamında kendini yönetebilme becerisi kazanan bireylerin, eğitim hayatından sonraki aşamalarda da karşılaşılması muhtemel sorunlarla mücadele etme noktasında daha başarılı olabilecekleri söylenebilmektedir. Bu çalışmanın amacı iş dünyası için önemli bir insan kaynağı olan lisansüstü öğrencilerinin kendini yönetme becerilerinin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda çalışmada nitel araştırma yöntemi kapsamında görüşme tekniği tercih edilmiştir. Araştırmada öğrencilerin amaçları, hedefleri, misyonları, vizyonları, sahip oldukları değerler, sorumluluklar, hayatlarının dönüm noktası, stratejileri, güçlü ve zayıf yönleri ile tehdit ve fırsat algılarına yönelik 12 sorudan oluşan bir soru formu kullanılmıştır. Bayburt Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Organik Tarım İşletmeciliği Anabilim Dalı`nda yüksek lisans ve doktora öğrenimi gören 25 öğrenciden veri toplanmıştır. Elde edilen veriler, içerik analizine tabi tutularak öğrencilerin kendini yönetmeye yönelik algıları belirlenmiştir. Kendini yönetme konusunda genel olarak öne çıkan kavramların; kendini geliştirme, uzmanlaşma, dürüstlük, azim, kararlılık, üniversite, aile, sürekli öğrenme ve akademik derece olduğu görülmüştür. Sonuç olarak, öğrencilerin kendini yönetme algılarından hareketle lisansüstü öğrencilerinin kendini yönetme becerisine sahip oldukları söylenebilmektedir.Öğe OKUL YÖNETİCİLERİNİN LİDERLİK YÖNELİMLERİNİN BELİRLENMESİ: SİNOP İLİ ÖRNEĞİ(2020) Esmer, YusufOkullar eğitim ve öğretim hizmetinin sunulduğu örgütlerdir. Dolayısıyla okulların birey, devlet ve toplumiçin önemli konuma sahip oldukları söylenebilir. Bu bağlamda okulların kaliteli eğitim ve öğretimhizmetinde bulunmaları gerekmektedir. Bir okulun eğitim ve öğretim hizmet sunumunun kalitesinietkileyen faktörlerin başında liderlik ve motivasyon gelmektedir. Okullarda yöneticilerin sergiledikleriliderlik davranışları çalışanların motivasyonunu olumlu/olumsuz etkileyerek okulun başarısına etkietmektedir. Bu çalışmada Sinop ili örneğinden hareketle okul yöneticilerinin liderlik yönelimlerininbelirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada okul yöneticilerinin görev yönelimli liderler veya insan yönelimliliderler olup olmadıkları ve bu liderlik davranışları arasındaki ilişki durumu araştırılmıştır. Bu amaçdoğrultusunda 58 ilköğretim ve ortaöğretim okul müdüründen anket tekniği kullanılarak veritoplanmıştır. Verilerin analizi sonucunda okul yöneticilerinin hem görev yönelimli hem de insanyönelimli liderler oldukları tespit edilmiştir. Ayrıca okul yöneticilerinin görev yönelimli liderlikdavranışları ile insan yönelimli davranışları arasında orta düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişkininolduğu anlaşılmıştır. Genel olarak, okul yöneticilerinin liderlik yönelimlerinin oldukça yüksek düzeydeolduğunu söylemek mümkündür.Öğe Önlisans Öğrencilerinin Gelecek Kaygılarına Yönelik Nitel Bir Araştırma(2023) Esmer, Yusuf; Arıbaş, Ayşe NihanKaygı, insan yaşamının her aşamasında var olmakla birlikte en çok gençlik döneminde kendini göstermektedir. Gençlik döneminin en önemli süreçlerinden biri olan öğrencilikte ise kaygıdan söz etmek mümkündür. Özellikle üniversite döneminde öğrencilerin gelecek kaygısı yaşadıkları söylenebilmektedir. Bu çalışmada önlisans öğrencilerinin gelecek kaygılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kapsamında mülakat tekniği tercih edilmiştir. Araştırmada yaş, cinsiyet, not ortalaması, kişilik tipi gibi öğrencilerin demografik-kişisel özellikleri ile iş bulma kaygısı, eğitim süresince karşılaşılan zorluklar, gelecek planlaması, bölümü tercih etme nedeni, gelecek endişesi gibi öğrencilerin gelecek kaygısını belirlemeye yönelik 11 soruluk bir görüşme formu kullanılmıştır. Aksaray Üniversitesi Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programı`na kayıtlı 15 öğrenciden veri toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Analiz sonucunda, istihdam kaygısı, atanamama endişesi, sınav stresi, derslerin zorluğu, uyum sağlayamama, ekonomik sorunlar, umutsuzluk, yaşam zorluğu, yanlış tercih, mezun sayısı ve bölümü sevmeme kavramlarının öğrencilerin gelecek kaygısı ile ilişkili faktörler olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak, bu çalışmanın gelecek kaygısı konusunda bir farkındalık oluşturacağı, ilgili paydaşlara yol göstereceği ve literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Öğe Pozitif Psikolojik Sermayenin Tükenmişlik Üzerindeki Etkisinde Duygusal Zekânın Aracılık Rolü: Çalışanlar Üzerinde Bir Araştırma(2022) Arıbaş, Ayşe Nihan; Esmer, YusufGünümüz iş yaşamında çalışanların başarılı olabilmeleri, örgütlerine daha fazla katkıda bulunabilmeleri ve tükenmişlik duygusu ile baş edebilmeleri için duygusal zekâlarını gerektiğinde kullanabilmeleri ve pozitif psikolojik sermaye ile donatılmış olmaları gerekmektedir.Bu araştırma, pozitif psikolojik sermaye, duygusal zekâ ve tükenmişlik arasındaki ilişkileri belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda ilgili literatür taranarak değişkenler arasındaki ilişkilere yönelik dört hipotez belirlenmiştir. Araştırma evreni, Türkiye’de Aksaray ve Konya illerinde çeşitli meslek gruplarında görev yapan çalışanlardan oluşmaktadır. Kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen 408 kişi araştırmanın örneklemi olarak belirlenmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu bağlamda araştırmada veriler, anket tekniğiyle toplanmıştır. Araştırma hipotezleri Regresyon analizi ile sınanmıştır. Analiz sonucunda bütün hipotezler kabul edilmiş olup, pozitif psikolojik sermayenin duygusal zekâyı pozitif yönde, tükenmişliği ise negatif yönde etkilediği tespit edilmiştir. Ayrıca duygusal zekânın tükenmişliği negatif yönde etkilediği ve pozitif psikolojik sermayenin tükenmişlik üzerindeki etkisinde tam aracılık rolünün olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Relationship between entrepreneurship and organization of akhism(Peter Lang Publishing Group, 2018) Esmer, Yusuf; Yükse, MuhammetForeign direct investment, as an important instrument of economic development for developing countries, provides employment, technology transfer and productivity improvement by eliminating the capital deficiency in these countries. In recent years, foreign direct investments have increased considerably in developing countries. This increase makes it necessary to investigate the determinants of foreign direct investment. This paper focuses particularly on globalization and institutional quality variables that determine foreign direct investment using panel data of 48 developing countries from 1996 to 2015. The results suggest that globalization and institutional quality have a positive effect on foreign direct investment. © Peter Lang GmbH.Öğe A Research on Determination of Agricultural Entrepreneurship Tendencies of Organic Agriculture Students(Turkish Journal of Agricultural Economics, 2020) Esmer, Yusuf; Gıdık, BetülPurpose: This study aims to determine the agricultural entrepreneurship tendencies of the students studying at associate, undergraduate and graduate level in the field of organic agriculture. In this context, agricultural entrepreneurship tendencies of the students were examined according to gender, quality of the place where they grew up, monthly income level of the family, degree of the program they were educated and type of personality. Design/Methodology/Approach: In this study, quantitative research method was used. In this context, data was collected through a questionnaire from 107 organic agriculture department students studying at Bayburt University, Igdır University and Osmaniye Korkut Ata University. Two scales, “General Agricultural Entrepreneurship Scale and” Organic Agriculture Entrepreneurship Scale, have been used in the study. The data obtained as a result of the research were analyzed and interpreted in SPSS 22.0 program. Findings: As a result of the analysis, it has been determined that organic agriculture students have both general agricultural entrepreneurship tendency and organic agriculture entrepreneurship tendency. Originality/Value: This study is important in terms of revealing the agricultural entrepreneurship tendencies of organic agriculture students and the result that these students should be supported in entrepreneurship. © 2020, Turkish Journal of Agricultural Economics. All rights reserved.Öğe A RESEARCH ON LABOR FORCE REQUİREMENT IN TURKİSH READY-WEAR INDUSTRY(2018) Özbek, Ahmet; Esmer, YusufToday, the Turkish ready-wear industry is undergoing a transformation process from acontract manufacturing to full package manufacturing. The most important input in theproduction of ready-wear is undoubtedly the labor force. For this reason, the success of thetransformation process is possible by meeting the qualified personnel needs of the industry. Inthis study, labor force requirement of the Turkish ready-wear industry is examined. Qualitativeresearch method is used in this study. Job adverts on ready-wear industry are investigated onwww.kariyer.net which is Turkey’s largest human resources website. Firstly the job positionswhich are most needed by the ready-wear industry and then the characteristics required forcandidates for these positions are determined. The obtained data are subjected to frequencyand percentage analyzes in the SPSS 21.0 program. According to the result of the research; themost needed personnel positions of Turkish ready-wear enterprises are "stylist", "merchandiser"and "sales consultancy" respectively. It has also been found that ready-wear enterprises areprimarily seeking communication skills and suitability for teamwork from the personnel who willwork in these positions. The main problem for ready-wear enterprises is to meet the need forpersonnel from outside the production area such as merchandiser, sales consultant, becauseenterprises request professional knowledge as well as marketing knowledge frommerchandisers and sales consultants. However, the marketing knowledge is given in themarketing programs and the professional knowledge is given in the professional departments inTurkey. This situation leads to the loss of time and money since firms have to give profesionaltranings to the marketing graduates for merchandiser position. The opposite of this case is alsotrue; the staff with professional knowledge also needs marketing knowledge. Therefore, theready-wear enterprises need vocational training education institutions which give bothmarketing and profession training to meet the labor force requirements of sales representativesand sales consultants. Because, in all the researches and studies carried out, it is emphasizedthat the contribution of education is important and the quality of labor force should be improvedthrough education.Öğe ROLE OF CUSTOMER INVOLVEMENT IN NEW PRODUCT DEVELOPMENT PROCESS OF INDUSTRIAL ENTERPRISES: A CONCEPTIONAL RESEARCH(2020) Şaylan, Onur; Esmer, YusufThe success of industrial enterprises is made possible by new productdevelopment. Therefore, industrial enterprises need to develop new productsaccording to customer demands and expectations in order to increase theircompetitiveness, sales and profitability. Participation of customers plays animportant role in the development of new products. The needs, demands andexpectations of the customers are constantly changing and need to be followedin the long run. Therefore, establishing long-term relationships with customersis very effective in developing new products. The aim of the participation of thecustomers in the development of new products in industrial marketing is todetermine the needs of the customers, to put forward new ideas, to facilitatethe product marketing and to minimize the costs. The other purpose ofcustomer engagement is to obtain the necessary information resources for theenterprise. Various methods are used to ensure customer participation in newproduct development. These are survey, focus group interview and internet.Using these methods, customers’ wishes and expectations are determinedand new products are developed accordingly. The aim of this study is todiscuss the importance of customer participation in the development of newproducts in a theoretical framework. In this context, customer participation in new product development process of industrial enterprises are examined.As a conclusion, establishing long-term good relations with customers witha relational marketing approach and providing customer participation in thedevelopment of new products make a significant contribution to the success ofthe enterprise. This study is expected to contribute to marketing managers andscientific literature on innovation management.