Yazar "Kaya, Feridun" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 10 / 10
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe The Adaptation of the Connor?Davidson Resilience Scale Short Forminto Turkish: A Validity and Reliability Study(2021) Kaya, Feridun; Odacı, HaticeThe aim of this research is to adapt the Connor-Davidson Resilience Scale Short Form (CDRSSF) into Turkish and perform validity and reliability studies on it. The research group comprised 1211 university students. Data collection tools included the CDRSSF, CES Depression Scale, Self-Esteem Scale, and Perceived Stress Scale. The exploratory factor analysis results revealed that the scale has a single-factor structure. A confirmatory factor analysis was completed to confirm the structure determined by the exploratory factor analysis. The same appeared to confirm this structure. A correlation analysis results was performed to identify the criteria-dependent validity in the research. The results show a negative correlation between the psychological resilience levels of university students with perceived stress and depression levels. However, there was a positive correlation observed between psychological resilience with self-esteem. The internal consistency coefficient was found to be 0.81 within the scope of reliability studies for the scale. Two half-test correlations of the scale was documented as 0.78. The results of the research show that the CDRSSF is a valid and reliable measurement device to measure the psychological resilience of university students.Öğe Akademik Yaşam Doyumu Ölçeği’nin Türkçe Versiyonu(2021) Odacı, Hatice; Kaya, Feridun; Kınık, ÖzgeBu çalışmanın amacı, Akademik Yaşam Doyumu Ölçeği’nin Türkçe formunun psikometriközelliklerini araştırmaktır. Araştırmanın örneklemini 133’ü (% 56.6) kadın, 102’si (% 43.4) erkek,toplam 235 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama araçları olarak Kişisel BilgiFormu, Akademik Yaşam Doyum Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği, Pozitif ve Negatif Duygu Ölçeği veİki Boyutlu Benlik Saygısı Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler doğrulayıcı faktör analizi,korelasyon analizi ve bağımsız örneklemler için t testi analizleriyle değerlendirilmiştir. Faktör analizisonuçları ölçeğin iki faktörlü bir yapıya sahip olduğunu doğrulamıştır. Akademik Yaşam DoyumuÖlçeği’nin ölçüt bağıntılı geçerliğinin tespiti kapsamında üniversite öğrencilerinin akademik yaşamdoyumları ile yaşam doyumları, pozitif duygu durumları, benlik saygısı ve genel not ortalamalarıarasında pozitif yönde anlamlı ilişki bulunurken negatif duygu durumları ile negatif yönde anlamlı ilişkiolduğu tespit edilmiştir. Elde edilen bulgular ışığında Akademik Yaşam Doyumu Ölçeği’ninTürkiye’deki üniversite öğrencilerinin akademik yaşam doyumlarını ölçmede kullanılabilecek geçerlive güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.Öğe Başa Çıkma Öz-yeterliği Ölçeği’nin Psikometrik Özellikleri: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(2021) Kaya, Feridun; Odacı, HaticeBu araştırmanın amacı Başa Çıkma Öz-yeterliği Ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması, geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının yapılmasıdır. Araştırmanın katılımcılarını 1420 üniversite öğrencisi meydana getirmektedir. Araştırmada Başa Çıkma Öz-yeterliği Ölçeği, İki Boyutlu Benlik Saygısı Ölçeği, Depresyon Anksiyete Stres Ölçeği ve Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği’nden veri toplama amacıyla yararlanılmıştır. Veriler açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi, korelasyon analizi ve bağımsız gruplar için t testi ile incelenmiştir. Yürütülen açımlayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin üç faktörlü yapıdan meydana geldiği belirlenmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi ise belirlenen yapının doğrulandığını göstermiştir. Araştırmanın korelasyon analizi sonuçları, üniversite öğrencilerinin başa çıkma öz-yeterlik düzeylerinin anksiyete, depresyon, stres, stresle başa çıkma tarzlarından boyun eğici yaklaşım ve çaresiz yaklaşım boyutları ile negatif yönde anlamlı ilişki içinde olduğunu ortaya koymuştur. Diğer taraftan başa çıkma öz-yeterliğinin stresle başa çıkma tarzlarından sosyal destek arama, iyimser yaklaşım ve kendine güvenli yaklaşım ile benlik saygısının öz-yeterlik boyutu ve kendini sevme boyutu ile pozitif yönde anlamlı ilişkisi olduğu görülmüştür. Güvenirlik çalışmaları sonucunda ölçeğin iç tutarlık katsayısı .93, iki yarı test korelasyonu ise .91 şeklinde hesaplanmıştır. Araştırmadan ortaya çıkan bulgular ışığında Başa Çıkma Öz-yeterliği Ölçeği’nin üniversite öğrencilerinin başa çıkma öz-yeterliklerini tespit etmede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.Öğe Does compliance with the preventive health behaviours against COVID-19 mitigate the effects of depression, anxiety and stress? (Cumplir con los comportamientos preventivos de salud contra el COVID-19 reduce los efectos de la depresion, la ansiedad y el estres?)(Sage Publications Inc, 2021) Aydin, Fatih; Kaya, FeridunIn the present study, the aim was to investigate the associations between compliance with preventive health behaviours, depression, anxiety and stress. 478 adults living in Turkey voluntarily filled out the online survey, which comprised demographic questions, Measure of Compliance with Preventive Health Behaviours against COVID-19, and Depression Anxiety Stress Scales, between 24-31 March 2020: during the initial phase of the COVID-19 pandemic in Turkey. Results revealed that compliance with preventive health behaviours has negative associations with depression, anxiety and stress. Adults' compliance with the recommended preventive health behaviours accounted for 14% variance in depression, 9% variance in anxiety and 10% variance in stress. The evidence might indicate that compliance with preventive health behaviours may protect people psychologically against the burden created by the novel COVID-19 pandemic.Öğe Effect of a Training Program about Noticing and Expressing Feelings on Forgiveness(Springer, 2021) Kaya, Feridun; Odaci, HaticeThis study aimed to investigate the effect of training about noticing and expressing feelings on individual tendency to forgive. The experimental and control groups in the research comprised 34 students, 18 female and 16 male with ages from 19 to 23 years (M = 21.00, SD = .65), attending Bayburt University. Data collection tools included the Heartland Forgiveness Scale and the Personal Information Form prepared by the researchers. The research was completed in accordance with a random, pre-test-post-test control group experimental model. The one-way analysis of covariance (ANCOVA) was utilized for data analysis. The results showed that the training program about noticing and expressing feelings had a significant effect on individuals' forgiveness. In addition, the mean of the forgiveness post-test scores for individuals enrolled in the training program were found to be higher than the post-test scores for individuals who did not participate.Öğe Mükemmeliyetçilik ve Umutsuzluğun Akademik Erteleme Davranışı Üzerindeki Rolü: Üniversite Öğrencileri Üzerinde Bir Araştırma(2019) Odacı, Hatice; Kaya, FeridunÜniversite öğrencilerinin üniversite eğitimi süresince çoğunlukla yapması gereken akademik görevlerini ertelediği görülmektedir. Üniversite öğrencilerinin ödev yapma, proje yazma, derslere devam etme, sınavlara hazırlanma gibi durumlarına yönelik belirledikleri yüksek beklentiler, hata yapma endişeleri, ailesel beklentiler, aileden aldıkları eleştiri, yaptıklarından emin olamama ve düzenli olmaya yönelik düşünceleri veya geleceğe yönelik düşüncelerinde meydana gelen umutsuzluk onların akademik erteleme davranışını göstermesinde etkili olabilir. Bu bilgilerden hareketle bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinde mükemmeliyetçilik ile umutsuzluğun akademik erteleme davranışı üzerindeki rolünü araştırmaktır. Çalışma ilişkisel desene uygun olarak yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 akademik yılı güz döneminde Bayburt Üniversitesi’nde öğrenimlerine devam eden yaşları 18 ile 27 arasında değişen (x=19.96, Ss=1.50), 278 kadın (%57.4) ve 206 erkek (%42.6) toplam 484 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak için Kişisel Bilgi Formu, Frost Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği, Akademik Erteleme Ölçeği ve Beck Umutsuzluk Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde Pearson korelasyon katsayısı tekniğinden ve çoklu doğrusal regresyon analizinden yararlanılmıştır. Yapılan analizler sonrasında; akademik erteleme ile; umutsuzluk (r=.24, p<.001), aile eleştirelliği (r=.20, p<.001) ve yaptığından emin olamama (r=.12, p<.01) arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler gözlenirken, kişisel standartlar (r=-.15, p<.01) ve düzen (r=-.40, p<.001) ile negatif yönde anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Bununla birlikte elde edilen bulgular; aile eleştiriselliği (?=.12, p<.05), yaptığından emin olamama (?=.14, p<.05), kişisel standartlar (?=-.13, p<.05), düzen (?=-.34, p<.05) ve umutsuzluğun (?=.10, p<.05) akademik erteleme üzerindeki değişimin %22’sini açıkladığını göstermiştir (F(7,476) =18.95), p<.001). Çalışmanın sonuçları çok boyutlu mükemmeliyetçilik boyutlarının ve umutsuzluğun akademik erteleme ile ilişkili olduğunu göstermektedir.Öğe The Roles of Personality Traits, AI Anxiety, and Demographic Factors in Attitudes toward Artificial Intelligence(Taylor & Francis Inc, 2024) Kaya, Feridun; Aydin, Fatih; Schepman, Astrid; Rodway, Paul; Yetisensoy, Okan; Kaya, Meva DemirThe present study adapted the General Attitudes toward Artificial Intelligence Scale (GAAIS) to Turkish and investigated the impact of personality traits, artificial intelligence anxiety, and demographics on attitudes toward artificial intelligence. The sample consisted of 259 female (74%) and 91 male (26%) individuals aged between 18 and 51 (Mean = 24.23). Measures taken were demographics, the Ten-Item Personality Inventory, the Artificial Intelligence Anxiety Scale, and the General Attitudes toward Artificial Intelligence Scale. The Turkish GAAIS had good validity and reliability. Hierarchical Multiple Linear Regression Analyses showed that positive attitudes toward artificial intelligence were significantly predicted by the level of computer use (beta = 0.139, p = 0.013), level of knowledge about artificial intelligence (beta = 0.119, p = 0.029), and AI learning anxiety (beta = -0.172, p = 0.004). Negative attitudes toward artificial intelligence were significantly predicted by agreeableness (beta = 0.120, p = 0.019), AI configuration anxiety (beta = -0.379, p < 0.001), and AI learning anxiety (beta = -0.211, p < 0.001). Personality traits, AI anxiety, and demographics play important roles in attitudes toward AI. Results are discussed in light of the previous research and theoretical explanations.Öğe Üniversite Öğrencilerinin Affetme ve Mükemmeliyetçilik Düzeyleri Arasındaki İlişki: Duygusal Zekânın Aracı Rolü(2016) Kaya, Feridun; Peker, AdemBu araştırmada üniversite öğrencilerinin mükemmeliyetçilik ve affetme düzeyleri arasındaki ilişki de duygusal zekânın aracı rolünün incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada yöntem olarak ilişkisel tarama modeli seçilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu ise 2015-2016 eğitim öğretim yılı Atatürk Üniversitesinde bulunan Edebiyat Fakültesi, İlahiyat Fakültesi, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi, Diş Hekimliği Fakültesi ve İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesinin üçüncü ve dördüncü sınıflarında öğrenim görmekte olan 304 kadın, 318 erkek öğrencinin oluşturduğu toplam 622 öğrenciden oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Heartland Affetme Ölçeği, Frost - Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği ve Duygusal Zekâ Özelliği Ölçeği - Kısa Formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre affetme ile mükemmeliyetçilik arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki, affetme ile duygusal zekâ arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki, mükemmeliyetçilik ile duygusal zekâ arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Son olarak affetme ile mükemmeliyetçilik arasında duygusal zekânın kısmenaracı rolü olduğu sonucu ortaya çıkarılmıştırÖğe Üniversite Öğrencilerinin Yalnızlık ve Mükemmeliyetçilik Düzeyleri Arasındaki İlişkide Duygusal Zekânın Aracılık Rolü(2018) Kaya, Feridun; Birol, Zehra NesrinBu araştırmada üniversite öğrencilerinin mükemmeliyetçilik ve yalnızlıkdüzeyleri arasındaki ilişkide duygusal zekânın aracı rolünün incelenmesiamaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016 / 2017 eğitim öğretim yılındaBayburt Üniversitesi’nde öğrenim gören 181’i kadın, 125’i erkek, toplam 306öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel BilgiFormu, UCLA-Yalnızlık Ölçeği, Frost - Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeğive Duygusal Zekâ Özelliği Ölçeği – Kısa Formu kullanılmıştır. Araştırmadakideğişkenler arasındaki ilişkileri ve dolaylı etkileri belirlemek için PearsonKorelasyon Analizi ve Boostrap Yöntemi kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilensonuçlara göre yalnızlık ile mükemmeliyetçilik arasında pozitif, duygusal zekâile yalnızlık ve mükemmeliyetçilik arasında negatif yönde anlamlı bir ilişkibulunmuştur. Son olarak yalnızlık ile mükemmeliyetçilik arasında duygusalzekânın kısmı aracı rolü olduğu sonucu ortaya çıkmıştırÖğe Yapay zekâ korkusu ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması(2024) Kaya, Feridun; Yetişensoy, Okan; Aydın, Fatih; Kaya, Meva DemirBu araştırmanın amacı Yapay Zekâ Korkusu Ölçeğinin (YZKÖ) Türkçe’ ye uyarlanmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu yaşları 18 ile 45 arasında (Ort.= 22.84, SS = 6.55) olan 175’i (% 61.4) kadın, 110’u (% 38.6) erkek toplam 285 yetişkin bireyden meydana gelmektedir. Kişisel Bilgi Formu, Yapay Zekâ Korkusu Ölçeği ve Yapay Zekâ Kaygısı Ölçeği veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Faktör yapısını inceleme amacıyla Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) kullanılmıştır. Ayrıca, ölçüt bağıntılı geçerliği test etmek amacıyla Pearson korelasyon analizlerinden yararlanılmıştır. DFA sonuçları, Türk örneklemi üzerinde Yapay Zekâ Korkusu Ölçeğinin dört boyutlu yapısının uyum iyiliğine dair yeterli kanıtlar sunduğunu ortaya çıkarmıştır (?2 = 71.04, Sd = 48, ?²/Sd = 1.48, NFI = .997, CFI = .998, RMSEA = .041 ve SRMR = .039). Ölçüt bağıntılı geçerlik için sonuçlar yapay zekâ kaygısı ile YZKÖ’nün Tanımlama alt boyutu arasında (r = .13, p < .05), Tahmin alt boyutu arasında (r = .20, p < .01), Tavsiye alt boyutu arasında (r = .19, p < .01) ve Karar Verme alt boyutu arasında (r = .19, p < .01) pozitif yönde anlamlı ilişkilerin olduğunu göstermiştir. Son olarak, güvenirlik analizleri iç tutarlık katsayısını Tanımlama alt boyutu için ? = .76, Tahmin alt boyutu için ? = .83, Tavsiye alt boyutu için ? = .81 ve Karar Verme alt boyutu için ? = .74 olarak ortaya çıkarmıştır. Elde edilen bulgular alanyazın ışığında tartışılmıştır.