Yazar "Sarikaya, İsmail" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 11 / 11
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Aday Öğretmen Yetiştirme Sürecinin Aday ve Danışman Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri Kapsamında Değerlendirilmesi: Bir Karma Yöntem Çalışması(2017) Sarikaya, İsmail; Samancı, Osman; Yılar, ÖmerBu çalışmanın amacı, mevcut aday öğretmen yetiştirme sürecini aday ve danışman sınıf öğretmenlerinin görüşleri kapsamında, nitel ve nicel verileri birlikte kullanarak değerlendirmektir. Çalışma karma araştırma yaklaşımlarına ait temel desenlerden keşfedici ardışık desene uygun olarak yürütülmüştür. Çalışma grupları kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ve ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmanın nitel verileri 20 aday, 10 danışman ve iki Millî Eğitim şube müdürü; nicel verileri ise 100'ü aday ve 100'ü danışman olmak üzere toplam 200 sınıf öğretmeninden toplanmıştır. Nitel veriler araştırmacılar tarafından geliştirilen iki farklı yarı-yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Nitel verilerin analizinde betimsel ve içerik analizi birlikte kullanılmıştır. Çalışmanın nicel verileri ise nitel verilerin analizi sonucunda geliştirilen anketler ile toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde betimsel istatistikten yararlanılmıştır. Aday öğretmenlik eğitim sürecinin atama yapılan okulda ya da atama yapılan okula benzer özelliklere sahip bir okulda yapılması ve sürecin kesinlikle birleştirilmiş sınıfları gözlemlemeyi de içermesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Sürecin özgüven sağlama, sınıf yönetimi, planlama, materyal tasarlama, müfredat, iletişim ve etkileşim boyutlarında adaylara gelişme imkânı sunduğu tespit edilmiştir. Adayların dışlanması, öğretmen muamelesi görmemesi, toplantılara alınmaması, boş derslere görevlendirilmesi ve tek bir sınıfta gözlem yapma mecburiyetinde bırakılması durumları aday öğretmen yetiştirme sürecinin olumsuz yönleri olarak görülmüştür. Ayrıca aday öğretmen yetiştirme sürecinin devam ettirilmesi, süreçte doldurulması gereken evrakların azaltılması ve eğitimlerin daha çok uygulama içermesi gerektiği yargısına varılmıştırÖğe Aile ile Birlikte Yazmanın İlkokul Öğrencilerinin Yazma Başarı ve Tutumlarına Etkisi(2021) Sarikaya, İsmailBu çalışmada aile ile birlikte yazmanın ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin yazma başarısı ve yazma tutumları üzerinde nasıl bir etkisinin olduğunu tespit etmek amaçlanmıştır. Çalışma, yarı-deneysel desene uygun olarak tasarlanmıştır. Katılımcılar, küme örnekleme yoluyla belirlenmiştir. Araştırma, deney ve kontrol grubunda bulunan toplam 62 ilkokul dördüncü sınıf öğrencisi ve onların aileleri ile yürütülmüştür. Çalışmaya aile eğitimi ile başlanmış, her hafta ailelerle bilgilendirme ve istişare toplantıları yürütülmüştür. Ailelere, ilkokulda temel yazma becerileri, yazma görevi esnasında dönüt ve düzeltme, analitik yazma ve değerlendirme vb. konularda eğitim verilmiştir. Sürecin başında ve sonunda öğrencilerin yazma başarıları ile yazmaya yönelik tutumları ölçülmüştür. Aile ile birlikte yazma müdahalesinin bitimini izleyen 4. hafta içerisinde kalıcılık ölçümleri yapılmıştır. Uygulama, 10 hafta boyunca aralıksız olarak devam ettirilmiştir. Veri analizinde betimsel ve kestirimsel istatistikten yararlanılmıştır. Gruplara ait ölçümler hem kendi içerisinde hem de gruplar arasında karşılaştırılmıştır. Bulgular, yapılan müdahalenin öğrencilerin yazma başarıları ve yazma tutumları üzerinde anlamlı ve olumlu yönde bir değişime yol açtığını göstermiştir. Yazma başarı puanları ve tutumları açısından deney grubu kontrol grubuna göre daha avantajlı hale gelmiştir. Bu çalışma ile aile ile birlikte yazmanın yazma öğretimi sürecindeki etkisi açığa çıkarılmıştır. Bu doğrultuda, öğretmenlere ve alan uzmanlarına yazma öğretimi sürecinde aileleri aktif hale getirmeleri ve etkili bir iletişim kurmaları tavsiye edilmektedir.Öğe Akran Destekli Yazmanın İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Yazma Başarı ve Performansına Etkisi: Bir Pilot Araştırma(2019) Sarikaya, İsmail; Yılar, ÖmerBu çalışmanın amacı akran destekli yazma etkinliklerinin ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin yazma başarıve performansı üzerindeki etkisini tespit edebilmektir. Çalışma, tek denekli desenlere uygun olarakyürütülmüştür. Araştırmanın katılımcıları, küme rastgele örnekleme yoluyla tespit edilmiş birilkokul 4. sınıf şubesinden seçilen altı öğrenciden oluşmaktadır. Veri analizinde betimselyöntemlerden faydalanılmış; akran destekli yazma grubu ile sınıfın geri kalanına ait bulgularkarşılaştırılmıştır. Ayrıca akran destekli yazma grubunun ön-test ve son-test ölçüm sonuçlarıWilcoxon İşaretli Sıralar testi ile kıyaslanmıştır. Yapılan analizler sonucunda sınıfın geri kalanınakıyasla akran destekli yazma grubunun yazma başarı puanları, yazılan toplam kelime sayıları vedoğru kelime sayısı oran yüzdeleri açısından daha avantajlı olduğu tespit edilmiştir. Akran destekliyazma grubunun yazma başarı puanları ve doğru kelime sayısı oranlarında son-test lehine anlamlıbir farklılığın olduğu da görülmüştür. Bu doğrultuda akran destekli yazmanın ilkokul 4. sınıföğrencilerinin yazma başarı ve performansına olumlu yönde bir katkı sağladığı ifade edilebilir.Öğe Bitişik Eğik Yazı Yazma Süreçlerinin Beceri ve Görüşler Bağlamında İncelenmesi: Birinci Sınıf Öğretmenleri Örneği(2017) Sarikaya, İsmail; Yılar, ÖmerBu çalışmanın amacı ilkokulda görev yapmakta olan ve bitişik eğik yazı (BEY) öğretim faaliyeti yürüten sınıf öğretmenlerinin BEY yazma süreçlerini ve bu süreçle ilgili görüşlerini özel alan bilgisi kapsamında incelemektir. Çalışmada nitel yaklaşımlara ait etkileşimli desenlerden durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Çalışma Bayburt ili merkezine bağlı ikisi köy okulu olmak üzere toplam 6 farklı okulda görev yapan 6 ilkokul birinci sınıf öğretmeni ile yürütülmüştür. Araştırma sonuçlarına göre araştırmaya katılan öğretmenlerin büyük çoğunluğunun kendi BEY'lerini beğenmediği, yazı yazarken BEY kurallarına dikkat etmediği, harf yazımlarını değiştirdiği, eğime gereken önemi vermediği tespit edilmiştir. Bununla birlikte öğretmenlerin yazma becerilerinin yetersiz olduğu, hızlı yazmanın kişinin el yazısını olumsuz etkilediği, BEY'in yorucu olduğu, mevcut harf yazım kurallarının uygun olmadığı görüşlerini vurguladıkları belirlenmiştirÖğe Hayat Bilgisi Öğretimi Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(2017) Sarikaya, İsmail; Özgöl, Mustafa; Yılar, RabiaBu çalışmada sınıf öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının hayat bilgisi öğretimine yönelik tutumlarını belirleyebilecek bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Ölçme aracının geliştirilmesi için sistematik bir yaklaşımdan faydalanılmıştır. İlk olarak literatür desteği ve uzman görüşüne başvurularak madde havuzu oluşturulmuş, daha sonra oluşturulan maddeler daha fazla sayıda uzman grubuna sunularak forma son hali verilmiştir. Oluşturulan form açımlayıcı faktör analizi için 434 öğretmen adayına uygulanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda oluşan yapı 250 sınıf öğretmeninden oluşan örneklem ile doğrulayıcı faktör analizine tabi tutulmuştur. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin 24 madde ve 3 alt boyuttan oluştuğu (sevme, değer verme, önemseme) belirlenmiştir. Ölçeğin tamamı için Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı katsayısı .93; Spearman Brown iki yarı güvenirliği .81 olarak hesaplamıştır. Alt boyutlar için Cronbach Alpha iç tutarlık katsayıları .86 ile .89 arasında; Spearman Brown iki yarı güvenirlik katsayıları ise .84 ile .87 arasında değişmektedir. Elde edilen yapının geçerliğini test etmek amacıyla doğrulayıcı faktör analizi yapılmış ve ölçeğin üç faktörlü yapısı doğrulanmıştır. Elde edilen bulgular değerlendirildiğinde, ölçeğin hayat bilgisi öğretimine yönelik tutumların belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenilebilirÖğe Hayat Bilgisi Öğretimi Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması1(2017) Yılar, Rabia; Özgöl, Mustafa; Sarikaya, İsmailBu çalışmada sınıf öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının hayat bilgisi öğretimine yönelik tutumlarını belirleyebilecek bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Ölçme aracının geliştirilmesi için sistematik bir yaklaşımdan faydalanılmıştır. İlk olarak literatür desteği ve uzman görüşüne başvurularak madde havuzu oluşturulmuş, daha sonra oluşturulan maddeler daha fazla sayıda uzman grubuna sunularak forma son hali verilmiştir. Oluşturulan form açımlayıcı faktör analizi için 434 öğretmen adayına uygulanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda oluşan yapı 250 sınıf öğretmeninden oluşan örneklem ile doğrulayıcı faktör analizine tabi tutulmuştur. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin 24 madde ve 3 alt boyuttan oluştuğu (sevme, değer verme, önemseme) belirlenmiştir. Ölçeğin tamamı için Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı katsayısı .93; Spearman Brown iki yarı güvenirliği .81 olarak hesaplamıştır. Alt boyutlar için Cronbach Alpha iç tutarlık katsayıları .86 ile .89 arasında; Spearman Brown iki yarı güvenirlik katsayıları ise .84 ile .87 arasında değişmektedir. Elde edilen yapının geçerliğini test etmek amacıyla doğrulayıcı faktör analizi yapılmış ve ölçeğin üç faktörlü yapısı doğrulanmıştır. Elde edilen bulgular değerlendirildiğinde, ölçeğin hayat bilgisi öğretimine yönelik tutumların belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenilebilirÖğe Örgün Eğitimde Uzaktan Eğitim Uygulamalarına İlişkin Öğrenci ve Öğretim Elemanı Değerlendirmeleri(2017) Özgöl, Mustafa; Sarikaya, İsmail; Öztürk, MesutBu çalışma örgün eğitim içerisindeki uzaktan eğitim uygulamalarının öğrenci ve öğretim elemanı gözüyle değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda Türkiye'nin doğusunda yer alan bir üniversitede uzaktan eğitim ile ders veren beş öğretim elemanı ve bu üniversitede örgün eğitim görüp uzaktan eğitimle ders almakta olan altı öğrenci ile görüşmeler yapılmıştır. Çalışmada, örgün eğitim içerisindeki uzaktan eğitim uygulamalarında karşılaşılan problemleri daha bütünsel ve derinlemesine incelemek amaçlandığından nitel araştırma desenlerinden 'durum çalışması' yöntemi kullanılmıştır. Veriler içerik analizi ile incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda öğrencilerden elde edilen bulgular dört kategori altında 20 kod oluştururken öğretim elemanlarından elde edilen bulgular dört kategori altında 25 kod oluşturmuştur. Yapılan çalışmanın özellikle uzaktan eğitime geçmeyi düşünen ve yeni geçmiş olan eğitim kurumlarına yol göstereceği, bu konuda yaşanabilecek sıkıntılara yönelik önlemler almalarına imkân vereceği düşünülmektedir.Öğe Öz-düzenlemeli Öğrenmeye Yönelik Öğretmen Tutumları Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması ve Sınıf Öğretmenlerinin Öz-düzenlemeli Öğrenmeye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi(2021) Sarikaya, İsmail; Sökmen, YavuzBu çalışmanın amacı Steinbach ve Stoeger tarafından ilkokul öğretmenleri için geliştirilen Özdüzenlemeli\rÖğrenmeye Yönelik Öğretmen Tutumları Ölçeğini Türk alanyazınına kazandırmak ve\rsınıf öğretmenlerinin öz-düzenlemeli öğrenmeye yönelik tutumlarını çeşitli değişkenlere göre\rincelemektir. Çalışma, ölçeğin Türkçeye uyarlanması ve araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerinin\röz-düzenlemeye yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi olmak üzere iki\raşamada; iki farklı örneklemden toplanan veriler ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın ilk\raşamasında ölçek uyarlama adımları izlenmiştir. Gerekli izinlerin alınmasının ardından ölçek\rmaddeleri uzman denetiminde Türkçeye çevrilmiştir. Ölçek formu Türkiye’nin doğusunda yer\ralan üç ilde görevli toplam 401 sınıf öğretmenine uygulanmıştır. Elde edilen verilerle doğrulayıcı\rfaktör analizi (DFA) yapılmıştır. Ölçeğin 28 maddeden oluşan yedi faktörlü yapısı sınanmıştır.\rModel uyum indekslerinin kabul edilebilir ve mükemmel uyum düzeyinde değer aldığı tespit\redilmiştir (X2/sd=1.98, RMSEA=.050, CFI=.99, RFI=.98, NFI=.98, IFI=.99, NNFI=.99, SRMR=.028,\rRMR=.069, AGFI=.87, GFI=.89). Ölçeğin tamamına yönelik Cronbach alfa değeri .90; Guttman’s\rdeğeri .91 olarak hesaplanmıştır. Alt faktörler arası korelasyon değerlerinin ise .79 ile .85 arasında\rdeğer aldığı görülmüştür. Çalışmanın ikinci aşaması genel tarama modeline uygun olarak\ryürütülmüştür. Araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerinin (n=550) öz-düzenlemeli öğrenmeye\ryönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre anlamlı olarak farklılaştığı tespit edilmiştir.Öğe Prospective primary school teachers' change in attitudes and anxiety profiles during their preparation program(Duzce University, Faculty of Education, 2022) Sarikaya, İsmail; Sökmen, YavuzThe sensory characteristics of teachers and prospective teachers directly affect them and their teaching activities. It is important to examine in detail how the attitude and anxiety levels of prospective primary teachers towards the teaching profession change throughout the years they receive education. This study aimed to cross-sectionally and longitudinally examine whether the attitude and anxiety levels of prospective primary school teachers towards the teaching profession changed throughout their undergraduate education and determine the factors/experiences triggering this change in accordance with the qualitative data obtained. A cross-sectional study was carried out with the participation of 1085 prospective teachers. For the longitudinal study, quantitative and qualitative data were collected together from 57 prospective teachers over a period of four years. Attitude scale regarding teaching and occupational anxiety scale for prospective teachers were used for data collection. The results of both the cross-sectional and longitudinal studies showed that the attitude scores of the participants did not change in accordance with the grade level. However, it was determined that the anxiety scores of the participants decreased as the grade level increased. The results revealed that this change is statistically significant. The qualitative results revealed that internship practices and direct experiences had a great influence on this change. © 2022, Duzce University, Faculty of Education. All rights reserved.Öğe Serbest Etkinlikler Dersinin Amacına Hizmet Etme DerecesininÖğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi(2016) Sarikaya, İsmail; Şen, SemraBu araştırma, sınıf öğretmenlerinin serbest etkinlikler dersini, Milli Eğitim Bakanlığı'nın yayınlamış olduğu yönerge doğrultusunda işleme durumunu, öğretmenlerin dersin amacına hizmet etme durumuna olan inancını ve bu inancın çeşitli değişkenlerle olan ilişkisini belirlemek amacıyla yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu, Ağrı il merkezinde görev yapmakta olan 300 sınıf öğretmeninden seçkisiz-oransız örnekleme yöntemiyle oluşturulmuştur. Veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen Serbest Etkinlikler Dersini Değerlendirme Anketi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin serbest etkinlikler dersini, eksik kalmış kazanımları yetiştirme amacıyla kullandığı belirlenmiştir. Dersin amacına hizmet derecesi ile ilgili olarak sınıf öğretmenlerinin büyük bir çoğunluğu olumsuz görüş belirtmiş, dersin amacına hizmet etme derecesi ile öğretmenlerin mesleki kıdemleri ve eğitim durumları arasında anlamlı ilişki olduğu tespit edilmiştirÖğe Sınıf öğretmenliği lisans programının (2018) aday öğretmenlerin öz-yeterlik inançları bağlamında değerlendirilmesi(2022) Boyraz, Celal; Sarikaya, İsmailBu araştırmanın amacı, aday sınıf öğretmenlerinin sınıf öğretmenliği müfredatına yönelik görüşleri ve öz-yeterlik inançları üzerinden 2018 Sınıf Öğretmenliği lisans programını değerlendirmektir. Araştırmada karma yöntem araştırması temel desenlerinden çeşitleme deseni benimsenmiştir. Araştırmanın katılımcılarını, bir devlet üniversitesinde sınıf öğretmenliği programında öğrenim görmekte olan ve 2021-2022 öğretim yılında mezun olan 65 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örneklemenin benimsendiği araştırmada 2018 Sınıf Öğretmenliği müfredatında yer alan tüm dersleri almış olmak ölçüt olarak alınmıştır. Veri toplama amacıyla ilk olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen ve iki bölümden oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu ve Sarikaya ve Sökmen (2021) tarafından sınıf öğretmeni ve öğretmen adayları için geliştirilen öz-yeterlik inançları ölçeği kullanılmıştır. Ölçekten elde edilen verilerin analizinde betimsel ve kestirimsel istatistikten faydalanılırken, nitel verilerin analizinde içerik analiz adımları takip edilmiştir. Araştırma sonucunda katılımcılar, alan eğitimi dersleri ve meslek bilgisi derslerini katkısı yüksek dersler olarak nitelendirmişlerdir. Ayrıca öğretmenlik öz-yeterlik inançları ile alan eğitimi ve meslek bilgisi ders gruplarının katkı düzeyi dereceleri arasında orta düzeyli; alan eğitimi ve meslek bilgisi seçmeli ders gruplarının katkı düzeyi dereceleri arasında ise düşük düzeyli, pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişkinin olduğu ortaya konulmuştur. Ancak adayların öğretmenlik öz-yeterlik inançları ile genel kültür zorunlu ve seçmeli ders gruplarının katkı düzeyi dereceleri arasında anlamlı bir ilişkinin olmadığı görülmüştür. Yapılan görüşmelerde katılımcıların derslerin sağladığı katkının öğretim elemanı, derslerin içeriği ve atanma kaygısı gibi değişkenlerden etkilendiği söylenmiş ve uygulamaya yönelik derslere daha fazla yer verilmesi gerekliliği öne çıkmıştır.